“Voor elke job die er verdwijnt, zullen er drie nieuwe vacatures gecreëerd worden”
De impact van de digitalisering op de toekomstige arbeidsmarkt is een van de thema’s waaraan Agoria, de organisatie van technologische bedrijven, prioriteit verleent. Samen met werkgelegenheidsagentschappen VDAB, Actiris en Forem ontwikkelde Agoria twee jaar geleden het ‘Be The Change-programma’. “Willen we een werkgelegenheidsgraad van 80% behalen, dan dienen we tussen nu en 2030 600.000 banen te creëren. Dat kan lukken. Als we ons werk goed doen, zullen voor elke job die er verdwijnt, een drietal nieuwe banen gecreëerd worden”, stelt Bart Steukers, CEO van Agoria.
Voor het Be The Change-programma gingen de partners op macro- en microniveau na waar er jobs zullen bijkomen, waar er zullen wegvallen, hoeveel jobs er nodig zullen zijn en welke acties er kunnen genomen worden om mensen te activeren, om te scholen, bij te scholen…
Bart Steukers: “De overheid streeft ernaar acht op tien mensen aan de slag te krijgen. De 600.000 jobs die we dan tussen nu en 2030 moeten creëren, is ongeveer het dubbele van wat we bij een normale gang van zaken zouden bereiken. Maar het is niet onmogelijk als je ervan uitgaat dat je in goede tijden een economische groei van ruim anderhalve procent op jaarbasis kan realiseren.”
De CEO stelt wel dat we geen tijd meer te verliezen hebben. We moeten nu al de relance aanpakken en alle hinderpalen voor economische groei van bedrijven wegnemen, zoals discussies rond sociaal overleg.
“Op het einde van een crisisperiode kan je vaak het grootste verschil maken. We moeten voor de bedrijven een zo goed mogelijke omgeving creëren, zodat zij makkelijk voor economische groei en welvaart kunnen zorgen.”
Hoe alle jobs invullen?
“Hierbij spelen twee factoren een belangrijke rol. Meer dan ooit is het nodig dat ieder van ons levenslang blijft leren. We moeten ervoor zorgen dat iedereen de juiste competenties heeft. Vullen we deze jobs in met mensen die werkzoekend zijn, dan gaan we daarnaast nog minstens 300 000 mensen moeten vinden die vandaag niet actief zijn en geen werk zoeken. Ondernemen we niets, dan telt ons land tegen 2030 anderhalf miljoen inactieven.”
Bart Steukers denkt concreet aan de categorie mensen tussen 60 en 65 jaar, van wie nog slechts 33% aan de slag is, onder meer doordat ze digitaal niet mee zijn.
“In die groep zijn er ook mensen die bewust niet meer blijven werken, geen werkbaar werk vinden, of die fiscaal ontmoedigd worden om aan de slag te blijven. We moeten nadenken hoe we deze mensen wel fiscaal kunnen aanmoedigen.”
In dit verband oppert Bart Steukers nog dat langer werken niet noodzakelijk op het einde van de beroepscarrière moet: “Je kan als jongere ook sneller contact hebben met het bedrijfsleven, en niet noodzakelijk eerst die reis rond de wereld maken of die sabbatical nemen. Via stages, duaal leren… kunnen jongeren sneller actief worden in het economische leven.”
Jonge vrouwen met een migratieachtergrond
Een tweede categorie mensen die nog te weinig aan de slag zijn, zijn jonge vrouwen met een migratieachtergrond.
“Ik wil er persoonlijk mijn schouders onderzetten om deze vrouwen te bereiken. Agoria ondersteunt een aantal organisaties die daarop inzetten en neemt ook zelf initiatieven rond diversiteit in de bedrijfswereld.”
Zo ondersteunt Agoria InspiringFifty, een organisatie die vrouwelijke rolmodellen in de wereld van de technologie meer visibiliteit geeft en daardoor diversiteit in deze sector wil doen toenemen.
Zelf is Bart Steukers co-founder van BeCentral. “Dat is een organisatie die gevestigd is in het Centraal Station van Brussel en alle vormen van digitaal leren mogelijk maakt. BeCentral groeit volop uit tot een van de grootste Europese hubs rond digitale competentie.”
Agoria, BluePoint business & conference centers en Tech.Lounge coworking
Bart Steukers rijdt niet elke dag naar zijn kantoor in Brussel. Regelmatig werkt hij vanuit Tech.Lounge Antwerpen. Deze ultramoderne coworkingspace maakt deel uit van BluePoint, de business en conference centers van Agoria in Brussel, Antwerpen en Luik, samen goed voor 55.000 m² aan kantooroppervlakte en voor 55 event- en vergaderzalen.
“Werken vanuit Tech.Lounge vind ik stimulerend en rustgevend tegelijkertijd. Je kan er naar keuze in stilte op een rustige plek werken, of met wat meer beweging rond je. Je hoort over boeiende projecten en aan de koffiemachine worden er vaak interessante tips uitgewisseld”, vertelt hij. “Dat we coworking infrastructuur in zowel Antwerpen als Brussel hebben, heeft zijn voordelen. Zo hebben we een bedrijf dat een kantoor huurt in Tech.Lounge Brussels, waar twee mensen werken, terwijl een derde medewerker vanuit de coworkingspace Tech.Lounge Antwerpen werkt. Andere personeelsleden werken ofwel in Brussel, ofwel in Antwerpen, afhankelijk van waar zij zich bevinden.”
“Nu mensen door de coronacrisis de smaak te pakken hebben om regelmatig van thuis uit te werken, zullen er in de toekomst allicht minder grote kantoorruimtes gekocht of gehuurd worden. Medewerkers zullen wel nog samenkomen op een centrale ontmoetingsplek”, vertelt Elke Waterschoot, Marketing & Social Media officer bij Agoria Real Estate.
In BluePoint Brussels opent BluePoint binnenkort ‘Blue’s Corner’, een business restaurant met een nieuw en trendy food concept (ook take-away), waar zakenmensen en collega’s elkaar in een aangename omgeving kunnen ontmoeten. De professionele Green Key opnamestudio opent in de zomer de deuren. Dat is een one-stop-shop voor de versterking van live, hybride, en virtuele evenementen. Leden van Agoria genieten een preferentieel ledentarief.
Meer info op www.bluepoint.be – www.techlounge.be
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Bert Van Thilborgh: Surfen op golven van verandering
We leven in turbulente tijden. Iedereen voelt dat de wereld in een hoog tempo ingrijpen...
Interessante bedrijven
Agentschap Innoveren & Ondernemen