Hoe een inspirerende vibe in je bedrijf brengen?
Het zijn uitdagende tijden voor bedrijfsleiders, teambegeleiders, coaches,… Prima bedrijfsresultaten neerzetten én oog hebben voor het welzijn van je medewerkers, het vergt goede people managers. Jan Vermeiren, een van de topsprekers in ons land en oprichter van The Compassionate Leader, reikt in zijn boek met dezelfde titel handvaten aan om de juiste, inspirerende vibe in je bedrijf te brengen.
Aanleiding voor zijn boek is een onderzoek van management consulting bureau McKinsey, dat uitwijst dat 70% van de veranderprojecten zijn doel niet haalt.
Als bedrijfsleider je team kennen
Jan Vermeiren: “Dit ondanks het feit dat je vandaag tal van project management opleidingen kan volgen en dat er heel wat tools en software voorhanden zijn om projecten te plannen en te beheren… Eén van belangrijkste redenen daarvan is dat er geen rekening wordt gehouden met de vibe van je team of je organisatie.”
Iedereen kan zich perfect iets voorstellen bij een positieve of een negatieve vibe, maar de auteur legt uit dat er in realiteit vier vibes bestaan. Je hebt namelijk ook een neutrale vibe en een inspirerende vibe. Een meerderheid van de mensen in een professionele sfeer zit in een neutrale vibe.
Welke vibe in jouw bedrijf?
Belangrijk is in te zien dat de negatieve en positieve vibes niet netjes afgelijnd zijn, zoals aangetoond in deze visual.
“Medewerkers in een negatieve vibe, klagen veel en je ondervindt er weerstand en weinig medewerking van, terwijl medewerkers bij een positieve vibe wel bereid zijn hun schouders mee onder je projecten te zetten. Wie in een negatieve vibe zit, voelt zich niet veilig, niet ondersteund en vaak ook een beetje uitgesloten van het team. Positieve collega’s voelen die negativiteit en lopen in een boogje rond de negatieve collega’s heen. Zo raak je in een impasse.”
“Tot zover wat iedereen al min of meer zelf aanvoelt. Waar het echter vaak misloopt, is dat medewerkers met een neutrale vibe beschouwd worden als mensen met een positieve vibe. Ze klagen en ventileren niet, dus denken we dat ze mee zijn en de nieuwe situatie omarmen. Mensen in een neutrale vibe zitten echter nog in een conservatieve modus waarin zelfbescherming belangrijker is dan meewerken.”
People management: ondersteun je personeel
“Als je hier niet bewust van bent, zie je niet dat zij nog niet op de kar zijn gesprongen. Je denkt dat ze positief tegenover je veranderproject staan, maar toch krijg je deze mensen niet (helemaal) mee. Dit komt omdat deze mensen zich psychologisch (nog) niet voldoende veilig en ondersteund voelen.”
“Het komt er dus op aan om je medewerkers goed te ondersteunen. Dit kan praktisch, bijvoorbeeld met een nieuwe laptop of een goede bureaustoel, maar ook psychologisch, door ruimte te creëren waarbinnen zij voelen dat er naar hen geluisterd wordt en dat ze zich veilig voelen om iets uit te spreken. Niet iedereen heeft hetzelfde nodig, het is dus van belang dat te checken en niet van veronderstellingen uit te gaan.”
“Slaag je erin een inspirerende vibe in je bedrijf te brengen, dan voelen je medewerkers zich zo veilig en ondersteund dat ze meteen zeggen dat er iets fout loopt, dat ze zelf een fout gemaakt hebben, dat ze een schaduwkantje hebben of een eigenschap waar ze niet fier op zijn. Ze spreken dat uit tegenover hun collega’s omdat ze weten dat deze hen gaan helpen om daar iets aan te doen.”
Hoe een inspirerende vibe realiseren?
Jan Vermeiren stelt nog dat bedrijven die in een inspirerende vibe zitten hun resultaten snel zien stijgen. Het welzijn van hun medewerkers straalt ook uit naar de thuissituatie.
“In mijn boek leg ik uit hoe je via de D.U.E.T. techniek een inspirerende vibe bereikt in je bedrijf. Dat is een vierstappenmodel om praktische, persoonlijke en interpersoonlijke spanningen op te lossen. Een praktische spanning is bijvoorbeeld geen toegang tot internet hebben. Een persoonlijke spanning is bijvoorbeeld je ergeren in de file op weg naar het werk en bij interpersoonlijke spanningen is er wrijving tussen collega’s, tussen de manager en het team, met klanten, leveranciers,…”
Hoe spanningen in je bedrijf oplossen?
“Valkuilen zijn dat je als teamleider de spanningen niet ziet, of dat je alle soorten spanningen als praktische spanningen benadert. Als een medewerker vertelt dat hij zich niet goed voelt door het vele thuis zitten, en je reageert daarop dat hij best eens een wandeling maakt, is dat een praktische oplossing, maar gewoonlijk niet wat die persoon nodig heeft.”
“Voor praktische spanningen is het goed om ze rationeel op te lossen, maar als iemand een persoonlijke of interpersoonlijke spanning ervaart, kijk je best eerst naar de emotie om dan na te gaan of er eventueel iets praktisch nodig is. Soms is luisteren zonder oplossingen aan te dragen al genoeg. Zowel ratio als emotie hebben hun plaats, ook in het bedrijf. De uitdaging ligt in het herkennen welke van de twee (eerst) gepast is in een specifieke situatie.”
In het boek van Jan Vermeiren staan verschillende praktische oefeningen om hiermee aan de slag te gaan.
The Compassionate Leader bestellen
The Compassionate Leader, Hoe ruimte creëren voor een inspirerende vibe, is te koop via de boekhandelaar, maar kan ook besteld worden via www.thecompassionateleader.org. Daar vind je ook de gratis Compassionate Leaders Community waar je gelijkgestemden, tips en tools kan vinden.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Bert Van Thilborgh: Surfen op golven van verandering
We leven in turbulente tijden. Iedereen voelt dat de wereld in een hoog tempo ingrijpen...
Interessante bedrijven
Agentschap Innoveren & Ondernemen