leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Een beklijvende babbel over veerkracht in tijden van transitie

Bedrijfsbeheer

Herman Toch, geboren marketeer, praat met ons over hoe corona het leven en de bedrijfswereld heeft getransformeerd en de lessen die we uit de pandemie kunnen halen.

Dynamisch duo op professioneel pad

Herman Toch doorliep een polyvalent professioneel parcours, waarin liefde voor marketing een robuuste rode draad was. Eerst als jonge marketeer waar hij probeerde de markt te veroveren. Later als CEO van Synovate Censydiam waar hij diezelfde markt onderzocht. Toen was er een kantelpunt bereikt: Herman wil bedrijven in beweging zetten om actief en proactief mee te stappen in een toekomstgerichte transitie.

In Ann Maes vond hij een partner voor het leven en een partner in crime. In 2018 startten ze het bedrijf FLRISH dat strategie en communicatie verenigt in een ecosysteem dat van purpose en attention centrale woorden én waarden maakt.

Wendbaar en werkbaar zijn perfect verenigbaar

“Bij FLRISH bekijken we transitie vanuit positief perspectief en werken we met en voor mensen die deze visie delen. We willen bouwen aan een futureproof fundament van een andere én betere wereld.”

Verandering is de dag van vandaag niet vrijblijvend. Mensen en ondernemingen moeten in beweging komen. Bij veel bedrijven is er ook nog te veel bedreigende behoudsgezindheid. Die nefaste houding om alles bij het oude te laten, heeft immense implicaties als dat oude om welke reden dan ook op de helling komt te staan.

“Ik begrijp niet dat mensen en bedrijven niet inzetten op een veelzijdige visie op lange termijn en ik begrijp nog minder dat er geen positieve politieke prikkels zijn om die transformatie te stimuleren en te faciliteren. Zeker omdat corona er bij veel bedrijven toch heeft ingehakt. Wendbaar en werkbaar zijn perfect verenigbaar.”

Win-win als uitgangspunt voor een nieuw begin


Herman en Ann proberen mensen in beweging te krijgen, maar dat lukt alleen door zelf stappen te zetten. ‘How’ krijgt dan ook een centrale plaats in hun strategie.

“Elke ‘case’ is een combinatie van denkwerk en maatwerk. Met een boek willen we een visuele en verbale vastzetting maken van een doordachte en doorleefde ‘theorie’. Maar uiteraard vertalen we spelregels en schema’s steeds naar de praktijk. In een eerste fase geven we inzicht in transitie. Daar gaan we van onbekend naar herkenning en erkenning. De volgende stap is droom en purpose een prominente plaats te geven op de transitiepaden die we in onderling overleg uittekenen. Zodra bedrijven in beweging komen en die paden betreden, is de transitie ingezet. De slaagkansen van dergelijke onderneming stijgen ingrijpend als de koers van het bedrijf aansluit bij hun eigen purpose. Die persoonlijke pijler wordt in een versterkte en vernieuwde visie gegoten.

The time is now: een volmondige GO! voor de kmo

Door te optimaliseren of ingrijpend te veranderen en te anticiperen, kan je een transformatievoorsprong nemen. Veerkracht is daarbij essentieel en in die optiek ziet Herman ongekende opportuniteiten voor ‘kleinere spelers’.

“Op economisch vlak komen er door corona verstrekkende verschuivingen op ons af, waarbij wendbaarheid en weerbaarheid recht evenredig met elkaar verbonden zijn. Het tijdperk van de multinationale mastodonten ruimt volgens mij plaats voor een periode waarin samenwerkingen op Europese schaal gecombineerd worden met hyperlokaal. The Green Deal bewijst dat Europa in tegenstelling tot België wel in staat is om knopen door te hakken, zelfs als er geen eensgezindheid is. Kmo’s die uitdagingen zien in plaats van problemen, hebben heel wat mogelijkheden. Het is de bedoeling om te focussen op wat mensen kunnen en niet te kijken naar wat ze juist niet kunnen. Op die manier kijken wij met ondernemingen naar hun bedrijvigheid. The positive sum game is geen futuristisch fabeltje: met de nodige daadkracht en de juiste bril oogt de toekomst mooi!”

Lees het volledige artikel hier.

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials