"Een klankbord is van goudwaarde in uitdagende tijden."
Storycatchers was al voor de coronacrisis gespecialiseerd in webinars en live-uitzendingen. Zaakvoerder Hans Mathieu vertelt hoe 2020 eerst heel slecht ging, maar uiteindelijk het beste jaar ooit werd voor zijn bedrijf. En hoe HR-begeleiding hem hielp om de juiste medewerkers te vinden. (foto: copyright Wim Hadermann)
Webinars en live-uitzendingen
“Nog voor de coronacrisis uitbrak geloofden wij al in webinars en live-uitzendingen van bijvoorbeeld conferenties. We vonden en vinden het absurd om naar de andere kant van de wereld te reizen om daar een halve dag in een meetingroom te zitten. De afgelopen jaren hebben we dan ook heel veel investeringen gedaan om dit te kunnen aanbieden. Zo hebben we twee studio’s gebouwd in Merksem. En dan was er plots corona en werden zo goed als alle opdrachten geannuleerd. De eerste helft van 2020 was qua omzet uitzonderlijk slecht voor ons.”
Overspoeld door aanvragen
“In augustus kantelde alles. Plots werden we overspoeld door aanvragen. Alsof iedereen ineens besefte dat conferenties en congressen ook in het najaar niet op de normale manier zouden kunnen doorgaan. Mensen vroegen heel veel van ons. Ze hadden hulp nodig en begeleiding. We hebben veel overuren gedraaid om het hoofd boven water te houden, maar het werd snel duidelijk dat we snel nieuw talent nodig hadden om alle aanvragen te kunnen bolwerken. We schreven vacatures uit, maar we hadden geen tijd om die grondig te verwerken en we stelden vast dat we de juiste profielen niet vonden. Op dat moment ontdekte ik dat we beroep konden doen op HR-begeleiding, via een steunmaatregel van de stad Antwerpen. Daar zijn we op ingegaan. We hebben in eerste instantie gewerkt op betere vacatureteksten, zodat we minder sollicitaties zouden krijgen, maar wel betere.”
HR3 kan je ook bij andere HR-uitdagingen ondersteunen, met webinars, lerende netwerken en coaching op maat. Dankzij stad Antwerpen is deze ondersteuning gratis.
“Uiteindelijk is 2020 ons beste jaar ooit geworden. Onze omzet is verdubbeld. Maar belangrijker vind ik dat onze klantentevredenheid heel hoog scoort, ondanks het uitdagende jaar. Ik ben heel blij dat ik hulp ingeschakeld heb. Een klankbord is van goudwaarde, zeker in uitdagende tijden. Reflecteren is heel belangrijk en daar moet je tijd voor maken, zelfs als er geen tijd is.”
“Mijn motto? Het gras groeit niet door eraan te trekken.” (Hans Mathieu)
“ Ik wil investeren in onze mensen en ze goed mogelijk ondersteunen en begeleiden, zodat ze zelf kunnen groeien. Dat is voor iedereen het beste op lange termijn.”
Ondernemers staan er niet alleen voor. Wil je ook genieten van steun van de stad Antwerpen? Ontdek het pakket van steunmaatregelen
Dit artikel verscheen onlangs in de reeks ‘Door de ogen van Antwerpse ondernemers’ op de ondernemerswebsite van stad Antwerpen: www.ondernemeninantwerpen.be/corona
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Bert Van Thilborgh: Surfen op golven van verandering
We leven in turbulente tijden. Iedereen voelt dat de wereld in een hoog tempo ingrijpen...
Interessante bedrijven
Agentschap Innoveren & Ondernemen