Een buitenlandse expansie gaat altijd gepaard met cultuurverschillen
Ondanks alle communicatietools en technologieën is er nog altijd geen wereldeconomie waarin iedereen op dezelfde manier zakendoet. Zelfs in België zijn er verschillen tussen Noord en Zuid. Zo eten Vlamingen hun boterham al eens achter hun computer, waar Walen uitgebreid de tijd nemen voor hun middagmaal. Nederlanders sluiten, net als Vlamingen, graag zo snel mogelijk een deal. Die vlieger gaat niet op voor Japanners. Je merkt het, een expansie naar het buitenland is niet zo simpel. Hier zijn enkele tips die je op weg helpen.
Het Nederlands bedrijf Mollie werd in 2004 opgericht. Ze ontwikkelen producten die financiële dienstverlening vereenvoudigen. Ondertussen is Mollie een pionier in de financiële sector en één van de snelst groeiende fintechs in Europa. Ze deden een grootschalig onderzoek naar succesvol zakendoen in het buitenland. Daaruit blijkt dat veel bedrijven zich bewust zijn van cultuurverschillen in de zakenwereld. Belangrijk is dat die verschillen je niet mogen hinderen om de stap naar het buitenland te zetten. Daarom zetten we drie belangrijke zaken op een rij.
1. English please
Het mag geen verrassing zijn dat Engels de belangrijkste voertaal is. Gelukkig zijn veel van onze landgenoten die taal al machtig en pasten sommige organisaties hun interne bedrijfscommunicatie al aan naar het Engels. Natuurlijk hangt de voertaal af van het land waar je naar uitbreidt. Als je een expansie naar Frankrijk of Spanje plant, dan ga je jouw talenkennis moeten opschroeven, want daar spreekt men zelden Engels.
2. Het ene salesproces is het andere niet
Uit het onderzoek van Mollie blijkt dat 46% van de (mede)beslissers denkt dat hun organisatie in het buitenland op dezelfde manier deals kan sluiten als in België. Toch neem je jouw salesproces best onder de loep voor je de grens oversteekt. De stappen van het salesproces kunnen perfect behouden blijven, kijk alleen na of elke stap binnen de lokale cultuur past. Zo is een luchtige zakenlunch doodnormaal in België, maar in andere landen bespreken ze zaken liever tijdens een formele meeting. Een gewaarschuwd mens...
3. Gebruik lokale medewerkers bij een buitenlandse expansie
Lokale medewerkers kunnen je wegwijs maken in de lokale zakelijke etiquette, de cultuur en je helpen met de juiste relaties te leggen. Nog een pluspunt, ze spreken de taal wat in sommige gebieden essentieel is. Vind je een lokale medewerker momenteel nog een brug te ver, kies dan voor een samenwerking met een lokale partner. Onthoud wel dat hoe groter je footprint in een land, hoe belangrijker lokale medewerkers worden.
Met bovenstaande drie tips ben je al goed gewapend om de stap naar een buitenlandse expansie te zetten. Laat cultuurverschillen je niet tegenhouden om de grens over te steken, maar hou de lokale cultuur en gebruiken in je achterhoofd bij je beslissingen. Je kan een groot deel van je bestaande businessmodel, mits enkele kleine aanpassingen, zeker meenemen naar nieuw terrein. Wil je graag meer info? Lees dan het interview met Chun Kay Tang, Sales Lead Belgium bij Mollie over zakendoen in het buitenland.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Bert Van Thilborgh: Surfen op golven van verandering
We leven in turbulente tijden. Iedereen voelt dat de wereld in een hoog tempo ingrijpen...
Interessante bedrijven
Agentschap Innoveren & Ondernemen