leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

De grote impact van oninbare facturen voor Belgische kmo’s

Elk jaar bevraagt Exact kmo’s en accountants rond hun uitdagingen en bedrijfsdoelen in het kader van de Exact KMO Barometer. Uit de antwoorden blijkt dat oninbare facturen hun cashflow sterk hypothekeren. Een kwart van de kmo’s loopt jaarlijks tienduizenden euro’s mis. 94% van hen moet maatregelen nemen om facturen betaald te krijgen.

Exact KMO Barometer is de naam van het grootschalige, onafhankelijke onderzoek waarmee Exact de pols voelt van de ondernemers. Bij de recentste editie komen oninbare facturen naar voren als grootste uitdaging van de financiële administratie.

Download de uitkomsten van de KMO Barometer 2024

Wat is de impact van oninbare facturen voor de kmo’s?

Ruim 1 kmo op 4 loopt op jaarbasis tienduizenden euro’s mis ten gevolge van dubieuze of oninbare facturen. De betaling van zowat een derde (gemiddeld 31%) van alle facturen gebeurt na het verstrijken van de betalingstermijn. In 6% van de gevallen blijft de betaling voorgoed uit. Het omzetverlies bedraagt meer dan 20.000 euro voor 28% van de kmo’s, en zelfs meer dan 100.000 euro voor 5% van hen. Ondernemers liggen dan ook wakker van de negatieve impact op de cashflow. Zij zien zich verplicht om maatregelen te nemen en zichzelf te beschermen tegen wanbetalingen. Vier op de tien zorgt voor een buffer, door reserveringen of afboekingen tegen dubieuze debiteuren. Drie op de tien voeren een controle uit van de kredietwaardigheid van klanten. Vooraleer een samenwerking aan te gaan met een nieuwe klant, controleert 28% het trackrecord. Opvallend: 6% onderneemt helemaal niets om zichzelf te beschermen.

Oninbare facturen bedreigen de cashflow

Inflatie, personeelstekort, schuldaflossingen in de nasleep van de pandemie… Al deze uitdagingen vormden de voorbije jaren een bedreiging voor de cashflow van kmo’s. Onbetaalde en oninbare facturen voegen daar nog een negatieve dimensie aan toe. De gevolgen vallen niet te onderschatten, want een gezonde cashflow is essentieel voor groei, innovatie en investeringen. “Klanten tijdig laten betalen vormt al enkele jaren een grote uitdaging voor ondernemers,” zo vertelt Sigrid Jansegers, Sales Director bij Exact. “Het is verstandig dat ze zich indekken tegen wanbetalers. Ook al kunnen ze zelf niet ingrijpen in het betaalmodel van hun klanten, bestaan er wel degelijk manieren om het betaalproces vlotter te laten verlopen. Vooral op het gebied van digitalisering dienen zich verschillende mogelijkheden aan.”


Digitaliseren van administratieve processen

Bij de meeste kmo’s blijft de digitale transformatie beperkt tot de operationele bedrijfsprocessen. Uit de resultaten van de Exact KMO Barometer 2024 blijkt dat ruim de helft van de ondernemingen (voorlopig nog) niet inzet op het digitaliseren en automatiseren van de administratieve processen. “Nochtans valt er ook en vooral daar veel winst te rapen,” aldus Sigrid Jansegers. “Bijvoorbeeld door gebruik te maken van oplossingen, zoals geautomatiseerd debiteurenbeheer met automatische betaalherinneringen, eenvoudige betaalmogelijkheden als geïntegreerde betaallinks of e-facturatie.” Op die manier kunnen bedrijven niet alleen proactief stappen zetten om laattijdig betaalde en oninbare facturen te vermijden. Ze verkrijgen tevens een goed overzicht van de onbetaalde en onibare facturen. Dat kan helpen om de knelpunten op te sporen en initiatieven te nemen om ze te verhelpen.

Loopt jouw kmo ook een hoeveelheid omzet mis ten gevolge van wanbetalers of oninbare facturen? Wil je graag meer vernemen over de oplossingen van Exact om je administratieve processen te digitaliseren? Aarzel dan niet en neem contact op met onze specialisten.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Exact

Meer weten?

Exact

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Exact
  • Koningin Astridlaan 166
    1780 Wemmel
  • 080097631

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials