leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

De elektrische motoren van het Belgische Magnax veroveren de wereld

De opmars van e-mobility is niet te stuiten. En hoewel Tesla vandaag nog onaantastbaar lijkt, gaan drie ondernemers achter de Oost-Vlaamse start-up Magnax de strijd volop aan. Zij ontwikkelden de voorbije jaren een revolutionaire elektrische motor en gaan in de nabije toekomst in productie in Duitsland. Flanders Investment & Trade sprak sprak met twee van de drie co-founders: Daan Moreels, een ervaren technologieondernemer, en Kester Goh, specialist in durfkapitaal en technologische start-ups.

De innovatieve elektrische motor van Magnax

De naam ‘Magnax’ verwijst naar de magnetische, axiale fluxmotor die centraal staat in de start-up. Motorenfabrikanten focussen traditioneel op radiale fluxmotoren, omdat die tot voor kort makkelijker op grote schaal te produceren waren. Dankzij moderne productietechnieken kunnen binnenkort ook de axiale fluxmotoren en masse van de band rollen.

“Axiale fluxmotoren hebben een hoge vermogensdensiteit”, legt Daan Moreels uit. “Ze zijn kleiner dan de klassieke radiale motoren maar genereren meer vermogen. Onze prototypes hebben een vermogensdensiteit die tot drie keer hoger is dan de elektrische motor die in een Model 3 wordt gebruikt. Door lagere verliezen verhoogt deze motortechnologie ook gevoelig het rijbereik."

Van windenergie naar e-mobility

“In 2015 sleutelde Peter Leijnen, die in 2015 startte met Magnax, in zijn garage in Deinze aan een prototype voor een windturbinegenerator”, gaat Daan Moreels verder. In 2016 beslisten we om samen te werken. Ik bracht Kester aan boord en na marktonderzoek in 2017 maakten we de switch van de windenergiesector naar e-mobility. Sindsdien groeide de firma snel.”

Duitse partner voor Magnax

Intussen namen meer dan 4.000 bedrijven contact op met Magnax. De meerderheid daarvan komt uit het buitenland. Uiteindelijk gingen de drie ondernemers in zee met het Duitse bedrijf Hirschvogel, een producent van auto-onderdelen.

“Internationalisering is van in het begin een onderdeel van onze groeistrategie”, benadrukt Daan Moreels. “Daarbij komt ook dat de interesse uit eigen land toch wat minder is dan elders.”

“Door met een ervaren partner als Hirschvogel in zee te gaan en geen eigen productielijn uit de grond te stampen besparen we bovendien veel tijd, geld en energie”, vult Kester Goh aan.

“Hirschvogel is de perfecte match voor ons: een familiebedrijf in volle groei op zoek naar veelbelovende markten. Na een paringsdans van enkele jaren besliste Hirschvogel om te investeren in de Magnax technologie. We hebben eerst een klein jaar de tijd genomen om elkaar te leren kennen. Zodra de win-winsituatie duidelijk was – wij hebben de ontwikkelingskennis, zij de productie-ervaring - maakten we de samenwerking concreet.”

Eerst nichevoertuigen, dan personenwagens

Volgens Daan Moreels is het veroveren van de markt van elektrische passagierswagens veroveren pas de laatste stap in de go-to-marketstrategie van Magnax.

“Nu werken we vooral samen met producenten van nichevoertuigen zoals sportwagens en elektrische boten en passagiersdrones. Zij zijn op zoek naar lichte motoren met een hoog vermogen en staan open voor innovatie. Die kleinere productievolumes kunnen we nu al aan.”

“In een volgende fase richten we onze pijlen op de toeleveranciers van grote automerken”, gaat Kester Goh verder. “Concreet samenwerken met massaproducenten van passagiersvoertuigen willen we pas in een laatste fase doen. Met de meeste van die spelers hebben we intussen al contact voor verder onderzoek.

De grotere producenten van auto-onderdelen en hun toeleveranciers zien meer en meer in dat axial flux hen een significant voordeel kan opleveren. De technologie wordt gevalideerd in de markt. Getuige daarvan is de recente acquisitie van Magnax' nr1 concurrent YASA door Mercedes.”

Magnax droomt van Azië

Om de groei van het bedrijf te verzekeren trok Magnax recent een nieuwe CEO aan, namelijk Marc Beulque.

“Met zijn dertig jaar ervaring op het vlak van R&D, productieprocessen in de auto-industrie en operationeel management zal Marc Beulque Magnax mee klaar stomen voor de groeifase. Intussen introduceren we onze technologie ook in andere markten”, vertelt Daan Moreels hierover.

Volgens Kester Goh is de Aziatische markt heel interessant, maar moeilijker te bespelen dan de Europese.

“De cultuur is er helemaal anders. Daarom hebben we sinds kort een vestiging in Singapore – opgericht met de steun van Flanders Investment & Trade – waar een lokale medewerker zich focust op businessdevelopment in Zuidoost-Azië. De bedoeling is om ook daar langetermijnrelaties op te bouwen om die in de toekomst te verzilveren.”

Heb jij ook internationale ambities met jouw bedrijf? Stel je vragen aan de experts van Flanders Investment & Trade via onderstaand formulier.

Lees ook:

Het Antwerpse Rombit breekt internationaal door met corona-armband

Het Antwerpse Loop Earplugs breekt internationaal door met stijlvolle oordopjes

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Flanders Investment and Trade

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Flanders Investment and Trade

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials