De Belgische Franchisemarkt in 2024: Groei ondanks Economische Uitdagingen
Na een periode van economisch onzekere tijden is ook de Belgische franchisemarkt niet volledig buiten schot gebleven. Toch tonen de cijfers van 2024 aan dat de interesse in franchising onverminderd groot blijft. Sterker nog, het aantal kandidaat-franchisenemers bereikte een recordhoogte.
Franchiseondernemerschap blijft aantrekkelijk
Volgens franchise-expert Nick Boury blijft franchising populair dankzij de talrijke voordelen die deze ondernemingsvorm biedt. Franchisenemers stappen in een bewezen concept dat al succes heeft gekend bij andere ondernemers. Bovendien profiteren zij van schaalvoordelen, zoals gezamenlijke groepsaankopen en doeltreffende marketingstrategieën. Hierdoor kunnen ze betere marges realiseren en hun rendement optimaliseren. Vooral in een economisch uitdagende periode biedt franchising een relatief veilige manier van ondernemen, stelt Boury.
Groeiende belangstelling voor franchising onder ondernemers
Ondanks de economische tegenwind en een stijgend aantal faillissementen in 2024 blijft de interesse in franchising in België opmerkelijk groot. De grootste community gespecialiseerd in franchising en commerciële netwerken in België noteerde een stijging van bijna 10% in het aantal gekwalificeerde kandidaat-franchisenemers die werden gematcht met één of meerdere franchiseconcepten.
Belangrijke tendensen van de Belgische franchisemarkt
Vergelijking Franchise.be 2024 vs. 2023:
- Actieve bezoekers: +17%
- Gekwalificeerde leads: +9,6%
- Social media zichtbaarheid: +24%
Gekwalificeerde aanvragen voor kandidaat-franchisenemers in 2024:
- Totaal: 4.359
- Nederlandstalig: 2.221
- Franstalig: 2.138
(Bron: Google Analytics)
Uitdagingen voor franchisegevers in België
Dankzij de regelmatige contacten met Belgische franchisegevers heeft Franchise.be een goed zicht op de marktontwikkelingen. Franchisegevers ondervinden dat het beslissingsproces van kandidaat-franchisenemers langer duurt dan voorheen. Door de economische onzekerheid nemen kandidaten meer tijd voordat ze zich engageren. Dit vereist extra inspanningen en innovatieve strategieën van franchisegevers om geschikte kandidaten aan te trekken.
Hoe kunnen franchisegevers hierop inspelen?
- Verhoog uw merkbekendheid: Investeer in branding en zichtbaarheid om uw franchise-uitbreidingsplannen onder de aandacht te brengen.
- Breid uw rekruteringskanalen uit: Gebruik een omni-channel marketingstrategie om een breder publiek te bereiken.
- Organiseer evenementen: Trek potentiële franchisenemers aan door bijvoorbeeld opendeurdagen, webinars of informatiesessies te organiseren.
Bent u benieuwd naar meer trends en statistieken over de Belgische franchisemarkt? Download de gedetailleerde statistieken van 2024
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Descartes brengt wereldwijde uitdagingen voor de supplychain in kaart
Descartes publiceerde een onderzoeksrapport met de voornaamste wereldwijde uitdagingen ...
Ondernemen in Brussel duurder dan ooit: Unizo pleit voor structurele steunmaatregelen voor kmo’s
Groeiend aantal kmo’s In 2023 telde België ongeveer 1,33 miljoen kmo’s, een stijging va...
Interessante bedrijven
RH-Office bv
Agentschap Innoveren & Ondernemen