Youssef Kobo Aouriaghel verbetert sociale mobiliteit met ASATT
Met zijn initiatief A Seat At The Table (ASATT) daagt Kobo kansarme jongeren en startende professionals uit om hun sociale mobiliteit te verbeteren. Dat Kobo dingen in beweging kan zetten, lijdt geen twijfel. Daarvan getuigen o.m. zijn pittige columns in ‘De Tijd’ waarin hij regelmatig stelt dat onze Vlaamse bescheidenheid ons parten speelt.
Jongeren met een migratieachtergrond doen excelleren
A Seat At The Table telt 3400 leden in de leeftijdscategorie 16-32 jaar waarvan 75% met een migratieachtergrond. Kansarme jongeren die nog niet precies weten welke richting ze uit willen, studenten hoger onderwijs die vooruit willen in het leven en jonge professionals die een opstapje in hun carrière zoeken.
Maandelijks organiseert Kobo ontmoetingen voor zijn doelgroep met topmensen uit het bedrijfsleven, de politiek, de diplomatie en andere organisaties. Want daar is een gebrek aan diversiteit. “Jongeren kunnen gratis deelnemen aan een waaier van activiteiten.”, zegt Youssef Kobo. ASATT organiseert workshops, opleidingstrajecten, stages, en nog meer.
“Mijn doel is deze kansarme jongeren laten doorgroeien naar de bedrijfswereld. Ik ervaar veel goodwill bij de bedrijven die met ons samenwerken en aan de slag willen met jong divers talent dat staat te springen om iets van het leven te maken.”
Het leven is een ontdekkingstocht
Ook Youssef Kobo was in zijn jonge jaren zoekende. Hij heeft er tien jaar over gedaan alvorens hij wist waar hij goed in is en wat hij met zijn leven wou doen. Aan de onderste trap van de maatschappelijke ladder begonnen, klom hij op met vallen en opstaan. “Ik wou iets doen met het internationale netwerk dat ik heb uitgebouwd, een organisatie opzetten met een missie.” zegt Youssef. Zo is het idee voor A Seat At The Table ontstaan. Inspiratie voor de naam vond hij in een uitspraak van Shirley Chisholm, het eerste vrouwelijke Afro-Amerikaanse parlementslid in de Verenigde Staten: if you don’t get a seat at the table, bring a folding chair.
Inspireren, motiveren en connecteren
Veel jongeren worstelen met wie ze zijn, wat ze kunnen doen in het leven en weten niet hoe eraan te beginnen. “Wij inspireren en motiveren deze jongeren. Om zelf kansen te creëren en opportuniteiten te grijpen, moet je zelfvertrouwen hebben, zelfredzaam en voldoende assertief zijn. ASATT opent deuren voor onze leden en geeft hen een push, maar ze moeten zelf verantwoordelijkheid nemen. Ze moeten zelf beslissen én het doen.”
Schep plezier in het opbouwen van een netwerk
“Jongeren die opgroeien in een klassiek Vlaams middenklassengezin krijgen vaak van thuis uit een basisnetwerk mee. Maar kansarme jongeren meestal niet. Ik geef onze leden de raad zich te bewegen in verschillende sectoren en op verschillende niveaus en af te stappen op mensen die ze oprecht interessant vinden. Maar je mag nooit mensen in senior posities overweldigen. Zet jezelf op de radar en zorg ervoor dat je overal een goede indruk nalaat. Dan komen mensen vanzelf naar jou. Een netwerk opbouwen is een kwestie van vertrouwen. Je moet de skillset en de mindset van de mensen in je netwerk leren kennen en uitdiepen.”
You don’t know what you don’t know
“Als je ambitie hebt, denk je vaak dat je het allemaal wel weet en kan. Maar we doen niet anders dan fouten maken, wij allemaal. Jongeren die echt vooruit willen, zullen inzien dat ze zich moeten omringen met mensen die ervaring hebben, die het allemaal al eens hebben gezien en meegemaakt, die kritisch zijn, die hen uitdagen en pushen.”
Zo hebben tal van jongeren dankzij ASATT intussen hun weg gevonden. “Ik volg hen op Instagram en zie een vooruitgang in de periode voor ze met ASATT in aanraking kwamen en zes maanden later. Vooral bij de 20-21-jarigen. Ze zien het nut in van een extra opleiding, vertalen hun skillset in een product of dienst, kortom ze slaan hun vleugels uit”, zegt Youssef enthousiast.
Werelden matchen
“Kmo’s kunnen ASATT en onze jongeren wel degelijk helpen door hun een kijk achter de schermen te geven. Ik wil dat onze jongeren op exclusieve plekken komen en samenzitten met interessante en boeiende mensen van wie ze kunnen leren. En bedrijven hebben meer jonge mensen nodig omdat die wel out-of-the-box durven denken en helemaal niet bang zijn om te falen. Op die manier kunnen we samen de etnische kloof op de Vlaamse arbeidsmarkt overbruggen. Dus ja, bedrijfsleiders van kmo’s die het licht zien, mogen mij zeker contacteren! Samen kunnen we opkomend talent met migratieroots laten doorbreken.”
Lees het volledige artikel hier.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Bert Van Thilborgh: Surfen op golven van verandering
We leven in turbulente tijden. Iedereen voelt dat de wereld in een hoog tempo ingrijpen...