Bert Van Thilborgh: Surfen op golven van verandering
Bert Van Thilborgh beschrijft in Trendsurfing de trends in onze samenleving. Toch ziet Bert zijn werk niet als het zoveelste trendboek. “Neen, er is een verschil tussen een trendwatcher en een trendsurfer. Een trendwatcher beschrijft een trend in een of meerdere domeinen. Hij benoemt spanningsvelden in bepaalde sectoren en inspireert, probeert een geweten te schoppen en haalt mensen uit de comfortzone. Maar de trends die een trendwatcher beschrijft, zijn snel outdated, omdat ze te generalistisch of soms ook te specifiek voor één sector zijn. Veel trendboeken zijn snel niet meer bruikbaar.” (Foto’s: Koen Fasseur)
“Surfen op de trends is: oplossingen zoeken.”
“Let wel, ook ik beschrijf bepaalde trends, maar ik leg een duidelijke link met verandering. Met het verbeteren van onze levenskwaliteit, met innovatie. In Trendsurfing lees je voorbeelden die handvatten geven om trends te begrijpen. En om er echt iets mee te doen. Dit boek is sterk onderbouwd en probeert met modellen en methodieken trends begrijpbaar te maken. Surfen op de trends is: oplossingen zoeken. Hoe kan ik als persoon, bedrijf of organisatie met trends omgaan? Ik pas zelf deze methodieken toe op personen, bedrijven, merken, producten en diensten. Hoe moet je surfen op trends als organisatie of als individu?”
Ibsoteep, what’s in a name
Analisten en denkers houden van letterwoorden om hun visie gebald en onthoudbaar te maken. Bert gaat voor het woord IBSOTEEP. Waarvoor staat het? “Ibsoteep verwijst naar de verschillende trendfactoren. Drijvende krachten die op elkaar inspelen, elkaar versterken, soms ook vertragen en met elkaar geconnecteerd zijn. Ibsoteep staat voor identiteit, bevolking, het sociaal-culturele speelveld, omgeving, technosfeer, economie, energie en politiek. En bovenop deze krachten ligt de laag van ons menselijk gedrag. Ik gebruik het begrip consumens, een samentrekking van consument en mens. Dit boek kijkt holistisch naar de mens en naar een gedrag dat veel ruimer is dan dat van louter en alleen commerciële handelingen en activiteiten.”
Deglobalisering en glokalisme
We leven in een tijd van deglobalisering, waarbij we terugplooien op onze markten. Hoe kijkt Bert naar globalisering en deglobalisering? Bert Van Thilborgh: “Globalisering is hetzelfde als internationalisering. De wereld is door de groei van telecommunicatie en informatietechnologie een dorp geworden, de nationale grenzen zijn zeker in Europa verdampt. Een mooi voorbeeld om globalisering in een breder kader te zien, kun je bv. afleiden uit ons voedingspatroon. Mijn ouders aten 30-40 jaar geleden vrij monotoon, heel lokaal, met typische Vlaamse kost, zoals aardappelen, groenten en vlees. Vergelijk dit hoe we vandaag ons voedingspatroon samenstellen: muesli, spaghetti, paella, Thaise curry’s, Chinese wok, smoothies, pinxtos en bruschetta. Conclusie: we eten internationaler en daardoor gevarieerder.Door globalisering na WO 2 meer gaan reizen, internet geeft toegang tot de hele wereld. Hierdoor ook een globaler dieet met invloed van culturen over de hele wereld. Resto’s vanover de hele wereld.
Vandaag zien we wel een sterke tegenbeweging, een deglobalisering die samengaat met een hang naar lokalisme. Gezinnen kiezen ervoor om bij de lokale boer aardappelen, groenten en fruit te kopen. Dit gebeurt ook vanuit een ecologische reflex, want moeten we nog kiwi’s uit Nieuw-Zeeland laten komen? En willen we nog wel goedkopere Aziatische producten of Chinese hightech, met het risico bespioneerd te worden? Willen we nog Russisch gas of aardolie? Het antwoord ligt moeilijk, maar we zien een tendens naar glokalisme. Deze term duidt op een gezonde reflex om het beste uit beide werelden te combineren. Want in mijn visie is globalisering noodzakelijk voor onze welvaart, omdat elk product dat we nu hebben, nu eenmaal componenten uit de hele wereld bevat. Denk maar aan een laptop, gsm, auto of een eenvoudige broodrooster. We kunnen globalisering niet meer terugdraaien, want dan zijn er geen gsm’s of auto’s meer. Dan verliezen we welvaart.”
Is onze maakindustrie niet gebaat met wat meer glokalisme?
Bert Van Thilborgh: “Ja, onze eigen maakbedrijven zijn broodnodig om vandaag en morgen een aantal grote maatschappelijke uitdagingen te lijf te gaan. Belangrijk is dat onze vitale industrieën, zoals onze landbouw, worden beschermd en gestimuleerd. Diezelfde reflex zie je ook in VS waar Trump in het kader van America First de reshoring van Amerikaanse bedrijven aanmoedigde, en Biden die met zijn Inflation Reduction Act de groene industrie ambitieus stimuleert.”
In Europa moeten we daarom veel meer samenwerken om onze industrie hier te houden. Het heeft geen zin dat Europese landen elkaar beconcurreren. Europa moet als geheel concurrentieel worden ten opzichte van de rest van de wereld.
“We moeten in Europa meer samenwerken om onze maakindustrie hier te houden.”
Ook in Vlaanderen moeten we meer onze maakindustrie beschermen. We staan sterk in farma, biotechnologie en satelliettechnologie. En onze havens zijn een prachtige poort voor de chemische industrie. Of denk aan Imec in Leuven als de motor van een sterk ecosysteem tussen bedrijven en kennisinstellingen, en een innovator voor kleinere bedrijven. Of neem het Antwerpse Trescal, dat wereldwijd als een expert in kalibratiediensten de maakindustrie faciliteert. Laten we onze maakbedrijven koesteren. Ze zorgen voor banen en welvaart. Als we dit niet doen, gaat dit ten koste van onze welvaart.”
Meer inspanningen van de overheid
Onze kmo’s omarmen en warm houden, het is een pakkie-an voor onze overheid, vindt Van Thilborgh. “Onze kmo’s zijn gestoeld op sterke ondernemingskracht, maar worden te veel tegengehouden om te investeren en te groeien. Daarom roep ik onze overheden op om hun innovatiekracht niet af te remmen. Veel bedrijven willen vooruit, maar worden tegengewerkt door te rigide wetgeving. Maak het vergunningenbeleid soepeler - soms moet je met je project bij 6 verschillende ministeries aankloppen. Maak komaf met de verkotering van de overheid, en zorg voor betere regulering op maat van ondernemers en kmo’s.”
WIE IS BERT VAN THILBORGH?
Bert Van Thilborgh is historicus, trendwatcher en futuroloog. Hij stond aan de wieg van twee succesvolle marketingbureaus in België en Nederland. In 2016 richtte Bert het trendwatching en innovation agency Futureproved op. Hij wordt geconsulteerd om strategisch vooruit te kijken, toekomstanalyses te maken, trendinzichten te delen of trendrapporten te maken voor bedrijven.
WAT ONTHOUDEN?
In zijn managementboek Trendsurfing observeert Bert Van Thilborgh de huidige samenleving. Hij kwantificeert, verklaart en geeft een toekomstrichting aan hoe trends zich verder kunnen ontwikkelen. Met methodes en modellen wil hij stappen naar succesvolle trendgedreven implementaties. Met dit boek kunt u aan de slag om zelf innovaties te ontwikkelen. Als individu, of als organisatie.
Trendsurfing, ISBN 978-94-6337-256-5, 315p, Pelckmans Uitgevers.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Interessante bedrijven
RH-Office bv
FERRAO Consulting