leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Gents softwarebedrijf Awingu heeft internationaal succes met software voor veilig telewerken

2020 een jaar om snel te vergeten? Niet voor Awingu. Het Gentse softwarebedrijf achter het innovatieve gelijknamige platform voor thuiswerken zag zijn omzet verdrievoudigen. Ontdek het verhaal van dit Vlaamse bedrijf dat ondertussen al in 20 landen medewerkers van organisaties groot en klein efficiënt laat telewerken.

Awingu werd in 2011 opgericht door serieondernemer Kristof De Spiegeleer, toen afstandswerken en ‘bring your own device’ (BYOD) aan hun opmars begonnen. In 2014 kwamen Walter Van Uytven en Clear2Pay-oprichter Michel Akkermans aan boord als respectievelijk CEO en voorzitter. Op dat moment begon deze innovatieve Gentse start-up aan zijn internationale veroveringstocht.

Wat doet Awingu?

Met het Awingu-platform – ‘wingu’ is trouwens wolk in het Swahili – hebben medewerkers op elk moment, waar dan ook, beveiligde toegang tot de IT-omgeving van hun organisatie. Zo kunnen ze op elke laptop, smartphone of tablet bedrijfssoftware gebruiken, of -bestanden en -gegevens raadplegen. Plug-ins of software installeren hoeft niet, alles verloopt via de browser.

Coronacrisis gaf omzet Awingu flinke duw in de rug

De voorbije vijf jaar groeide het Gentse softwarebedrijf gestaag, maar de coronacrisis zette hen echt wel verder op de kaart. CEO Walter Van Uytven: “Onze omzet verdrievoudigde vergeleken met 2019. Veel organisaties zoeken immers oplossingen om thuiswerk op een efficiënte en veilige manier te organiseren.”

Het grote voordeel van Awingu ten opzichte van hun concurrenten is wendbaarheid én gebruiksgemak. Van Uytven: “Awingu is makkelijk te implementeren en eenvoudig in gebruik. In tegenstelling tot een klassieke VPN-verbinding hoef je niets te installeren op toestellen van medewerkers. Dat maakt onze oplossing laagdrempelig, ook voor kleinere organisaties die slechts beperkte IT-knowhow in huis hebben.”

Laserscherpe focus en slimme salesstrategie

Awingu houdt het bewust eenvoudig en denkt niet aan een uitbreiding van wat het aanbiedt. Focus is daarvan de voornaamste troef.

Arnaud Marlière, Chief Sales & Marketing: “Vandaag telt Awingu al een half miljoen gebruikers wereldwijd. Dat is mooi, maar betekent ook dat er nog veel onontgonnen potentieel is. In flink wat landen waar we al voet aan de grond hebben, gaan we de komende jaren voor meer verdieping: Frankrijk, het VK, de VS, Canada, Italië … Daarnaast zijn er een aantal verre markten waarop we onze pijlen meer gaan richten. In India, bijvoorbeeld, liggen er nog veel businesskansen.”

Daarbovenop zet Awingu in op strategische partnerships. “We hangen ons wagentje vast aan multinationals met ronkende namen die onze oplossing wereldwijd meenemen in hun catalogus. Zo versnellen we onze business zonder dat we in al die landen een ploeg ter plaatse moeten hebben.”

Gouden tip voor wie internationaal vleugels wil uitslaan: ga voor schaalbaarheid én kwaliteit

Walter Van Uytven: “Zorg dat je een stabiele en schaalbare oplossing hebt die aanslaat in je thuismarkt. De tevreden klanten die je kort bij huis tot ambassadeurs van je product maakt, helpen prospecten in andere landen te overtuigen, waar ook ter wereld.”

Heb jij ook internationale ambities met jouw bedrijf? Stel je vragen aan de experts van Flanders Investment & Trade via onderstaand formulier.

Lees ook:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Flanders Investment and Trade

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Flanders Investment and Trade

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials