Automatisatie en digitalisatie = focus op coaching en begeleiding van medewerkers
Bij heel wat kmo’s staan automatisatie en digitalisatie van bedrijfsprocessen om de bekende redenen hoog op de agenda. Toch falen veel van deze verandertrajecten. Wendy Peeters en Steve Da Re van Hub.Co vertellen vanuit hun ervaring hoe dynamiek en motivatie te creëren tijdens deze veranderingen.
Hub.Co ondersteunt kmo’s bij de automatisatie en digitalisatie van bedrijfsprocessen. Daarnaast ontgrendelt het team het potentieel van de Microsoft 365 applicaties zodat bedrijven maximaal gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld Teams en SharePoint.
Steve: “Veel verandertrajecten falen omdat wij als mensen gewoontedieren zijn en liefst niets willen veranderen aan onze gewoontes. We willen ons gedrag al helemaal niet aanpassen als we het waarom en de voordelen van de veranderingen niet duidelijk zien.
Bij Hub.Co werken we altijd bottom-up als we onze klanten ondersteunen bij het doorvoeren van digitale veranderingen. We vertrekken vanuit key users of ambassadeurs en creëren zo dynamiek en motivatie. Key users zijn de collega’s die zich kunnen identificeren met de verandering en het nut ervan inzien. Het zijn ook mensen die energie krijgen van betrokken te worden. Die groep gaan we coachen en trainen, zij trekken de rest van de medewerkers mee. Pas als al je medewerkers mee zijn, werkt je nieuwe aanpak pas écht. Zonder die key users is verandering doorvoeren moeilijk.
Uiteraard hebben we ook de support van het management nodig. Niet alleen voor de goedkeuring van de projecten, maar zij moeten ook zorgen dat de key users de tijd krijgen om te investeren in het veranderingstraject.”
Continue verandering
Met deze aanpak wil Hub.Co vervolgens blijvende verandering op gang brengen. Wendy: “Ons doel is uiteindelijk bedrijven in een continue flow van verandering te brengen, want het blijft natuurlijk zelden bij dat ene automatisatie en digitalisatie project. En eens een bal begint te rollen, is die niet meer te stoppen.
Heel belangrijk daarbij is opvolging. Direct van bij de opstart gaan we meten en kijken wat er werkt en wat niet. Doorheen het project identificeren we samen met de klant of er extra acties nodig zijn, bijvoorbeeld een nieuwe training. Loopt een verandering echt niet? Dan moet je ook de moed hebben om een ‘fail fast’ te doen: het traject af te schrijven en de geïnvesteerde tijd en geld te bekijken als leergeld. En zo snel mogelijk te gaan voor een volgende aanpak - een aanpak die misschien wel werkt.”
Steve: “Kritisch is die opvolging vol te houden met een frequentie van 2 à 3 weken. Het gevoel van vooruitgang is echt wel belangrijk, anders worden mensen teruggezogen in hun dagelijkse werkdrukte en dan sterft het project een stille dood tussen de andere prioriteiten. Wij ondersteunen onze klanten daarbij ook via bijvoorbeeld vervolgtrainingen, maar we leveren ook content aan die de klant op zijn trainingssite kan publiceren.”
Nieuwe suite: Microsoft Viva
Als Microsoft partner voelt Hub.Co interesse bij kmo’s voor het nieuwe employee experience platform Microsoft Viva. Viva Insight koppelt inzichten over work-life balance en work practices aan elkaar. Continu leren wordt gestimuleerd via Viva Learning, dat gekoppeld kan worden aan andere learning management systemen zoals bijvoorbeeld 'LinkedIn Learning'. En met Viva Insights en Viva Goals kan je ervoor zorgen dat je werknemers nog efficiënter tewerk gaan. Het zijn interessante tools voor wie werkt in een hybride werkomgeving en waar een goede doorstroming van informatie van cruciaal belang is, geeft het Hub.Co team nog mee.
Getriggerd? Meer info over Hub.Co vind je op de website. Telefonisch kan je Hub.Co bereiken op het nummer 02 895 42 42
Graag een kennismakingsgesprek? Dat boek je rechtstreeks in bij Marlyse Schuermans
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Bert Van Thilborgh: Surfen op golven van verandering
We leven in turbulente tijden. Iedereen voelt dat de wereld in een hoog tempo ingrijpen...