Als start-up met een sterke elevator pitch naar investeerders
Ben je een start-up en op zoek naar kapitaal? Wil je investeerders aantrekken, maar weet je niet hoe? Let dan goed op het belang van een onderbouwde elevator pitch en businessplan. Bekijk ook altijd het voordeel van de potentiële investeerder om in je zaak te stappen. Wat maakt jouw start-up aantrekkelijk?
Maak een goede ‘elevator pitch’
Tips voor een kick-ass businessmodel (canvas)
Maak een goede ‘elevator pitch’
Alvorens je een uitgebreid businessplan opmaakt, maak je het best een eenvoudige ‘elevator pitch’ waarin je jouw business idee kort maar krachtig uit de doeken doet. Deze pitch fungeert een beetje als een minimalistisch businessplan.
‘Elevator pitch’ als minimalistisch businessplan
Met een ‘elevator pitch’ trek je op een verhalende manier de aandacht van de luisteraar. Bovendien maak je meteen de visie van je onderneming duidelijk. Houd je pitch kort en bondig. Je kan met je pitch met iedereen een gesprek aangaan om je project uit te leggen en af te toetsen of het een goed idee is. Hoe stel je een start-uppitch op?
Het 5-pro’s model
#1 Problem (probleem)
- Wat is het probleem dat je wil oplossen?
#2 Promise (belofte)
- Wat is je oplossing voor dat probleem?
#3 Process (proces)
- Hoe werkt je oplossing precies?
#4 Proof (bewijs)
- Hoe kan je bewijzen dat het werkt?
#5 Proposal (voorstel)
- Wat is je voorstel voor de luisteraar?
Pitch-tips voor de pro’s
- Werk met concrete voorbeelden, eigen ervaringen, situaties, gebeurtenissen, cijfers, statistieken enzovoort om je pitch te onderbouwen.
- Pas je verhaal iedere keer aan aan de luisteraar.
- Je leert door te oefenen. Probeer dus verschillende manieren uit.
- Maak je pitch visueel door er een pitch deck van te maken. Dat is een uitgewerkte presentatie, waarin je je pitch visualiseert.
Maak een businessplan op
Nadat je een ‘elevator pitch’ hebt gemaakt, kan je een businessplan opmaken. Hoewel startende ondernemers dit niet altijd hebben, is dit wel zeer belangrijk.
Het is niet eenvoudig om een idee dat in je hoofd zit - én dat nog moet rijpen - uit te schrijven in een businessplan. Bij de start van je avontuur kan een businessplan demotiverend werken.
Het Business Model Canvas
Een oplossing kan zijn om met een one-page business model template te werken. Een voorbeeld hiervan is het Business Model Canvas (van Acerta). Dit is een tool met de negen essentiële bouwstenen om je businessplan te verduidelijken.
Hier kruipt nog geen uurtje tijd in. In dit uurtje krijg je je volledige plan grafisch, beknopt en gestructureerd op één A4’tje uitgelegd.
Tips voor een kick-ass businessmodel (canvas)
- Google voor je begint een aantal voorbeelden van ingevulde canvassen. Deze kunnen je inspireren.
- Volg de juiste volgorde van het businessplan.
- Hou je canvas niet geheim. Stel het voor aan verschillende mensen om zoveel mogelijk feedback te verzamelen. Dit kunnen potentiële klanten, coaches... zijn.
- Je canvas is nooit af. Breng na ieder gesprek aanpassingen aan in je plan.
- Wees zo concreet mogelijk. Zo kan je cijfers gebruiken ter ondersteuning.
- Als je ergens informatie mist, kan je er een vraagteken bij plaatsen. Na verder onderzoek kan je de antwoorden die je hebt gevonden hierbij aanvullen.
- Vermijd woorden als ‘goedkoop’ en ‘klantgericht’. Wat maakt jou uniek?
- Verfijn je doelgroep. Wees hier zo specifiek mogelijk.
Ten slotte is het belangrijk dat je meegeeft wat het voordeel is voor de potentiële investeerder van je zaak. Hij of zij wil bijvoorbeeld weten of je in een groeimarkt actief bent en hoe snel je onderneming zal groeien.
Lees ook:
How to achieve Pitch Perfection? (startit.be - KBC)
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Interessante bedrijven
RH-Office bv
Agentschap Innoveren & Ondernemen