Moeten we offline adverteren in een digitaal tijdperk?
Absoluut. Niet te missen. In tijden waar communicatie voornamelijk online is, omdat je doelgroep hoofdzakelijk zich online bevindt, blijft een crossmediale aanpak met print een belangrijke meerwaarde. Print is fysiek en tastbaar. Magazines en gedrukte publicaties blijven een zeer grote inspiratiebron voor ondernemers. Als een vruchtbare afwisseling ten opzichte van schermtijd, kan men gefocust kwalitatieve inhoud lezen in een gedrukte uitgave. Men heeft geen directe afleiding en men kan niet wegklikken. Het is belangrijk om te zien wat er in de wereld gebeurd.
Via een printpublicatie kan je creatief zijn. Je kiest voor een advertentie binnen je campagne of voor een bedrijfsreportage, waar je toch die “commerciële” boodschap netjes verpakt in een contentartikel. Hoe dan ook, je bereikt hiermee ook echt de “beslissingsnemer” en bovendien werk je hier zeker ook aan de awareness fase en de consideration fase binnen je marketingfunnel. Wist je dat het jaarboek van KMOinsider 75. 000 beslissingsnemers bereikt? Dit kan solo voorzien worden in je marketingplan of in combinatie voorzien worden, aanvullend op je digitale branded content traject. Sluit aan bij het DNA van de publicatie.
Het belang van printadvertising naar je B2B-doelgroep
Enkele misverstanden rond offline adverteren
Magazine advertenties zijn zelden de eerste keuze van een adverteerder om zijn of haar publiek te bereiken. Dat heeft te maken met enkele hardnekkige misverstanden.
- Niemand lust nog een magazine? Als we afgaan op de jaarlijkse bereikstudie (Belgian Publishing Survey), leest maandelijks 57.7% van je doelgroep nog steeds een magazine of gedrukte publicatie.
- Magazines zijn er enkel om ouderen te bereiken? Vergeet het, het lezerspubliek is een mix van alle leeftijden, zelfs evenwichtiger dan bepaalde andere media zoals tv.
- Lezers zijn niet aandachtig bij magazines. Als het gaat om aandacht, scoort gedrukte pers zeer goed. Ze zijn goed voor een tweede plek, na de bioscoop. Waar de aandacht bij een gemiddelde advertentie of spot 100% is, is die bij een printadvertentie in een magazine 50% hoger.
- Doelgericht adverteren kan niet in magazines. De targeting bij magazines of gericht verspreide magazines is uniek voor een massamedium. De targeting is succesvol op het vlak van hun interesses. Ondernemers hebben veel gemeen, ze zorgen allemaal voor hun economisch en maatschappelijk doel van ondernemen.
- Mensen weten niet over welk merk ze een advertentie zien. Herkenning en toekenning. Het zijn 2 belangrijke parameters om het effect van een reclamecampagne te achterhalen. Print scoort op beide goed. Gemiddeld 25% van de respondenten herkent een merk na het zien van één advertentie. Voor bedrijfsreportages gaat dit zelfs na 83.7%, als merkherkenning!
- Advertenties in een gedrukte publicatie, biedt weinig ruimte voor informatie. Dit is minder belangrijk. De verleiding is groot om te veel informatie, lees teveel tekst, mee te geven, en dat willen we afraden. Werk eerder op het imago van je bedrijf en zorg hier voor een krachtig beeld. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.