De grootste vliegschool van België wordt 30 jaar

BAFA groeide uit tot de belangrijkste Belgische school voor lijnpiloten. Ze werken samen met de Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende. Hun lijnpilotenopleiding kan ingepast worden in een bachelordiploma, goed voor verschillende logistieke functies binnen de luchtvaartsector. Marc Kegelaers, CEO van BAFA, koos ervoor om zwaar te investeren in kwalitatieve infrastructuur. De 12 nieuwe vliegtuigen, 2 flight simulators, een nieuwe hangar en een grotere campus kwamen er onder zijn leiding. Een juiste beslissing zo blijkt, want BAFA mocht de trofee ‘Meest belovende onderneming 2009’ in ontvangst nemen tijdens de Nacht van de kmo.

Waarom is het zo belangrijk dat een vliegschool veel ervaring heeft?


“Het is een garantie dat we weten waarmee we bezig zijn. Zowel wat het lesgeven betreft, als wat het runnen van een bedrijf aangaat. Een opleiding is niet goedkoop. Als je vliegschool er plots mee ophoudt, ben je heel wat geld kwijt. Dankzij onze niet-aflatende nadruk op vliegveiligheid en het respect voor strikte procedures zijn hier nog nooit ernstige ongevallen gebeurd. Bovendien zijn onze vliegtuigen onderworpen aan strenge reglementering en controles en wordt er niet bespaard op het onderhoud. We vliegen enkel met onze eigen vliegtuigen en hebben eigen lesgevers. Zo garanderen we kwaliteit en continuiteit.”

Is de opleiding voor lijnpiloot in al die jaren veranderd?


“In onze beginjaren waren er heel wat kleine vliegscholen. Eind jaren ’90 werden er strenge Europese eisen ingevoerd om de opleiding te professionaliseren, zoals voldoende vliegtuigen, klaslokalen en procedures. En dat kost geld. Hierdoor zijn de amateuristische scholen ermee gestopt. Ook de Europese vergunning werd ingevoerd. Een piloot mag nu met elk toestel vliegen dat in Europa geregistreerd is. Dat heeft de arbeidsmarkt vergroot en de opleiding aantrekkelijker gemaakt.”

Over welke vaardigheden moet je beschikken om piloot te worden?


“We testen alle kandidaten eerst op vliegaanleg, kennis van fysica en wiskunde en multitasking. Nadien volgt een simulatortest en een sollicitatiegesprek. We verwachten een niveau hoger middelbaar onderwijs. Als we denken dat iemand niet geschikt is, zeggen we dat ook onmiddellijk. In onze dagschool zitten allemaal jonge gasten, in onze avondschool ook dertigers en veertigers die een nieuwe carrière ambiëren.”

Wat kost een lijnpilotenopleiding?

“80.000 euro, verdeeld over de twee, maximum drie studiejaren. KBC biedt hiervoor pilotenleningen aan. De studies zijn kort, waardoor je als piloot snel aan de slag kunt en het bedrag snel terugverdient. Maar indien je ouders geen patrimonium hebben, kan je niet aan een opleiding beginnen. Zij moeten immers borg staan. Ik strijd momenteel voor de oprichting van een garantiefonds om iedereen evenveel kansen te geven.”

Bekijk de socials