Furbo-Leaderboard_Updated.gif

Werknemers tot 25 procent productiever door flexibel werken

HR

Het nieuwe werken, werkt echt. Naar aanleiding van de twintigste verjaardag van het nieuwe werken, blikte kantoormeubel- en flexibel werken-specialist Gispen samen met enkele experts en ervaringsdeskundigen terug op twee decennia flexibel werken. Conclusies van de terugblik: bedrijven, werknemers en de maatschappij hadden tijd nodig om te wennen maar bedrijven die de stap namen, tekenen een productiviteitswinst tot 25% op. Een duidelijk bewijs dat het nieuwe werken echt werkt.

Om te achterhalen waar we na 20 jaar staan op het vlak van flexibel werken, stak Gispen de koppen samen met strategisch consulent Erik Veldhoen, specialist inzake het nieuwe werken, en met Alcatel-Lucent, de Christelijke Mutualiteit en Rabobank Nederland, drie bedrijven die de stap zetten en het in hun organisatie implementeerden. Alle partijen zijn het erover eens dat het nieuwe werken werkt. Tenminste als er resoluut voor gekozen wordt en het volledig in de strategie en het beleid van een bedrijf wordt ingebed. Dan levert het enerzijds aanzienlijke kostenbesparingen op en anderzijds een productiviteitswinst tot 25%.

Het nieuwe werken: een terugblik

In de voorbije 20 jaar waagden tal van werkgevers de stap naar flexibel of flexibeler werken. De aanpak die gekozen werd, verschilde. Sommigen investeren in hun human capital en schenken vertrouwen aan hun werknemers. Volgens Erik Veldhoen is het vertrouwen van de werkgever de belangrijkste sleutel tot succes. Bij de Christelijke Mutualiteit, Alcatel-Lucent en Rabobank Nederland legt die aanpak alvast geen windeieren:

Het voordeel van investeringen in human capital en de kantooromgeving is dat ze snel resultaten genereren. Dat zien we bij de Christelijke Mutualiteit in Schaarbeek. Gispen onderwerpt de kantoren momenteel aan een make-over volgens de regels van het nieuwe werken. Concreet betekent dit dat het bij de re-design rekening houdt met productiviteit als met de motivatie van werknemers, de efficiëntie als de duurzaamheid. Peter Habils, Projectleider Facilities bij de CM, is alvast tevreden met de voorlopige resultaten die CM voorlegt: “We zitten nu bijna halverwege het project en liefst 66% van de werknemers geeft al aan dat ze meer voldoening uit hun job halen dankzij het concept rond het nieuwe werken. Daarnaast zegt drie op de vier collega’s dat de werksfeer positief veranderd is.”

Technologiebedrijf Alcatel-Lucent heeft meer ervaring en maakt vandaag de balans op van zes jaar flexibel werken. “Op zes jaar tijd hebben we onze totale oppervlakte met 10% weten te reduceren. De communicatie en samenwerking tussen collega's is sterk verbeterd en onze objectieven op het vlak van kosten en efficiëntie werden op korte termijn allemaal ingelost” zegt Jan De Kesel, Director Real Estate EMEA bij Alcatel-Lucent. “Niemand heeft hier heeft een eigen kantoor. Een werkplaats is een functioneel middel om je werk te doen en geen veruiterlijking van prestige. Onze kantoren aan het Kievitplein in Antwerpen worden gezien als dé referentie voor het nieuwe werken binnen Alcatel-Lucent EMEA.”

Interieurarchitecte Ellen Sander vertelt hoe het nieuwe werken zich vertaalt naar aangepaste interieurontwerpen: “Door analyse van de materialen, vorm en hoogte komen we binnen een kantoor tot een aantrekkelijk en flexibel alternatief op vaste werkplekopstellingen. Door ingebouwde verstelmogelijkheden leent dit soort meubilair zich voor geconcentreerd werken, maar net zo gemakkelijk voor samenwerken of overleg.” Samen met Gispen ontwikkelde ze de CubiC en Lounge, het nieuwe werkplekmeubilair voor Rabobank Nederland.

En wat met de toekomst?

Als strategisch consulent begeleidt Veldhoen tal van organisaties bij het implementeren van flexibel werken binnen hun organisatie. Een kantoorloze toekomst, klinkt misschien vreemd in onze oren, in het hoofd van Veldhoen is het dat niet. Het niet meer huren van een kantoorruimte levert bedrijven en organisaties aanzienlijke besparingen op. Organisaties zijn vaak gebonden aan een huurcontract voor hun kantoren van 5 tot 10 jaar en kunnen na deze periode makkelijk overschakelen naar flexibel werken. Omdat het grootste deel van onze informatiestroom vandaag digitaal is, kunnen mensen hun werk makkelijk losmaken van een vaste werkplek. Dankzij deze (r)evolutie kunnen bedrijven de komende 10 jaar hun totale oppervlakte volgens Veldhoen met 70% reduceren. “De sleutel tot succes is hier het vertrouwen van de werkgever. De digitale revolutie werkt dan ook een nieuwe manier van leiderschap in de hand. Het gaat niet slechts om een nieuwe manier van werken, maar ook van leven,” zegt Erik Veldhoen.

Uit onderzoek van StepStone blijkt dat maar liefst 87% van de Belgen graag af en toe tot regelmatig van thuis uit zou willen werken. De overige 13% werkt liever gewoon op kantoor, of zegt dat ze onmogelijk thuis kunnen werken vanwege de aard van hun job. De vraag naar flexibel werken ligt in België dus heel hoog. Het aanbod zit eveneens in de lift, dit aan een langzamer tempo. Het gaat hier namelijk om een heel andere vertrouwensband tussen werknemer en werkgever. Vertrouwen dat enkel maar kan aangemoedigd worden, maar dat tijd nodig heeft om te groeien. De digitale revolutie doet de sterk afgebakende grenzen tussen werken en leven vervagen en kondigt een transparant werkmodel aan: mensen gaan niet langer naar, maar aan het werk.

Furbo-Rectangle_Updated.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • 't Hooghuys

    't Hooghuys

  • Cevora

Bekijk de socials