Furbo-Leaderboard_Updated.gif

Werkgevers geven te weinig “echte” complimenten

HR

De negende editie van Transport & Logistics werd dinsdag 15 oktober jl. officieel geopend met het CEO HR breakFAST debat, een netwerkevent georganiseerd door beursorganisator easyFairs in samenwerking met het economisch maandmagazine kmo-insider. Op het programma een ontvangst met ontbijt, gevolgd door een paneldebat rond retentiemanagement. Het netwerk event werd bijgewoond door zo’n 150 bedrijfsleiders en HR Managers, die leerrijke visies te horen kregen.

Aan de debattafel:

Eric Everard, CEO en Founder van Artexis en verkozen tot Manager of the Year 2012, Christine Chaltin, HR Director bij ISS en HR Manager of the Year 2013,

Jan Denys, Labour Market Expert bij Randstad,

Walter Van Mechelen, chairman van Alfaport en Senior Director Logistics bij Gosselin,

Jos Marinus, voorzitter van VIB, de Vereniging voor Inkoop en Bedrijfslogistiek,

Peter Tuybens, Director Consultancy & Development bij Acerta en

Jan Gysemans, Senior HR-Consultant bij SD Worx.

Het debat werd gemodereerd door Freddy Michiels, auteur, publicist en hoofdredacteur van kmo-insider. Antwerps schepen van haven, industrie en werk Marc Van Peel (CD&V) verzorgde een inleiding die we elders in dit blad publiceren.

Hoe belangrijk is de eigen bedrijfscultuur?

Christine Chaltin: Heel belangrijk! Maar de prioriteit van een bedrijf is om winst te maken, niet om carrière te maken. Kunnen we daarbij iemand laten groeien? Zoveel te beter, maar het is geen must.

Eric Everard: Je moet als bedrijf duidelijk je missie communiceren. Waar ga je naartoe en daarbij duidelijk de rollen en doelstellingen uitleggen, waarna een constante dialoog moet volgen.

Jos Marinus: Hier is een grote rol voor HR weggelegd om di mensen die de juiste cultuur hebben te selecteren. Cultuur kan je niet definiëren, maar is toch heel belangrijk.

Peter Tuybens: Bedrijven die hun cultuur kunnen uitdragen, die buiten kunnen tonen wat ze binnen waard zijn, hebben meer kans om de juiste mensen aan te trekken. Als mijn dochter van 27 niet tevreden is op haar bedrijf, weet iedereen dat de volgende dag. Als je potentieel wil binnenhalen, dient je reputatie buiten dezelfde als binnen te zijn.

Jan Gysemans: Het HR-beleid moet ervoor zorgen dat er resultaten gehaald worden.

Walter Van Mechelen: Je moet je als management op de vloer tonen, mee vechten opm de doelstellingen te halen. Dat is een van de hoofddoelen van topmanagement, namelijk tonen dat je mee achter de doelstellingen staat. .

Christine Chaltin: De voorbeeldfunctie begint inderdaad aan de top. Je moet ook zien dat iedereen talenten heeft, niet alleen de high potentials. Het is moeilijk om een high po naast je te hebben als je er zelf geen bent. Wanneer voor die high po’s speciale opleidingen e.d. worden gecreëerd.

Jan Denys: Koester de cultuurdragers in uw bedrijf, en dat zijn niet altijd de high potentials, want die zijn misschien binnen een paar jaar weg. Het zijn vaak de stille krachten waar uw bedrijf echt op steunt.

Welke tips kunnen we meegeven om verstandiger om te gaan met het belangrijkste van een bedrijf, kapitaal, nl je mensen?

Eric Everard: Talent hebben honger. Mensen zijn vaak bereid om meer te doen dan gevraagd, maar krijgen te weinig terugkoppeling. Geef regelmatig feeback. Luister naar hen en doe er iets mee, tijdens de loopbaan en wacht niet tot het te laat is.

Walter Van Mechelen: In een directiecomité zou het punt personeel steeds bovenaan de dagorde moeten staan. Het komt te dikwijls helemaal onderaan. Toon daarnaast respect voor je mensen.

Jos Marinus: Geef je mensen verantwoordelijkheden. Ze kunnen meer dan je denkt, op alle niveaus. Kijk ook naar de familie van je werknemers. A happy man is happy when he has a happy family. Doe ook iets met de familie.

Eric Everard: Elke job moet duidelijke doelstellingen hebben. Laat mij het zeggen met de wijze woorden van Seneca: Voor een schip zonder haven is geen enkele wind de juiste.

Christine Chaltin: Vertrekken is niet altijd ongezond voor een bedrijf. Bepaal ook een rampscenario voor wanneer er een topper weggaa. Zorg voor successors, backups. Wie kan de step in doen naar boven. Dat moeten mensen ook weten, ook de successors,

Jan Denys: Breng in kaart waar mensen vandaan komen (uit welke bedrijven) en waar vertrekkers naartoe gaan. Na verloop van tijd krijg je een zicht op de marktpositie van je bedrijf en kan je je sterktes en zwaktes in kaart brengen. Werkgevers geven ook te weinig complimenten. Waarom? Omdat we mensen zijn en falen, druk bezig zijn, onvoldoende oog ervoor hebben,… maar ook omdat dat moeilijk is, veel moeilijker dan men denkt. Niets is zo gemakkelijk als een goedkoop compliment geven. Goed gedaan,… Het moet gemeend zijn. Dat voelen mensen aan. Ze moeten de juisten complimenten krijgen, to the point.

Furbo-Rectangle_Updated.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials