leaderboard bovenkant Ilse Jaques.jpg

Wat brengen de volgende tien jaar ons?

Bedrijfsbeheer

Minister van Staat en economisch theoreticus Marc Eyskens verkondigde in het jaar 2000 dat 64 procent van alles wat we in 2012 intens zouden gebruiken en toepassen op dat ogenblik nog niet bekend was. Ik dacht dat hij dringend aan verzorging toe was maar als ik vandaag terugkijk naar wat wij vandaag als vanzelfsprekend vinden van onze communicatiemiddelen, van ons geleidelijk aan opgebouwd comfort, dan ontpopte deze Marc Eyskens zich als een voortreffelijk voorspeller.

Zouden de volgende tien jaar even spectaculaire vernieuwing op ons loslaten dan het vorige decennium? Waar gaan we met onze maatschappij naartoe? Wat zijn daarbij de vuistregels? Wie of wat gaat het meest de toekomst van onze maatschappij en van het bedrijfsleven bepalen? Welke invloed gaat de multiculturele maatschappij hebben op onze identiteit? Welke trends komen er op ons af, die een grote invloed zullen hebben op het zakelijk leven? Wat zijn de troeven waarover we in de toekomst zullen moeten beschikken om succesvol te zijn?

Veel vragen waarvoor wij op zoek gingen naar betrouwbare bronnen die een geloofwaardige prognose konden aanreiken. Zo kwamen we bijna als vanzelfsprekend terecht bij Herman Konings. Hij is licentiaat in de theoretische psychologie en zaakvoerder van het trend- en toekomstonderzoeksbureau Pocket Marketing/nXt. Als trendwatcher geeft hij onder de hoofding Ik ben niet gisteren regelmatig adviesronden en spreekbeurten aan bedrijven en hogescholen over socio-culturele verschuivingen, trendobservaties en toekomstverwachtingen.

Om de volgende tien jaar beter te begrijpen moeten we eerst terugkijken op de voorbije tien jaar

Herman Konings: “Het uitgangspunt van mijn job is waarneming en dat zou voor iedere zakenman of –vrouw een belangrijk uitgangspunt moeten zijn.  We moeten in dat verband meer dan ooit beseffen dat we met zijn allen kinderen zijn van onze generatie, eerder dan van onze ouders. Vandaag zijn we veel meer gevoelig voor wat onze omgeving, onze leeftijdsgenoten en de tijdsgeest ons dicteren, dan tot een jaar of dertig geleden, toen we gevoelig waren voor wat onze ouders, de clerus en de notabelen ons dicteerden. Om de volgende tien jaar beter te begrijpen moeten we eerst terugkijken op de voorbije tien jaar.”

We laten hem graag aan het woord. In een reeks artikels overlopen we samen met hem de toekomstmogelijkheden, zowel op het individuele vlak van de particuliere mens en consument, als op het vlak van de bedrijfsleiding.

banner zijkant Ilse Jaques 400x30.png

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials