Furbo-Leaderboard_Updated.gif

Tijdelijke medewerkers zijn een vaste waarde binnen kmo’s

HR

Hoe zit het met de evolutie van de vraag? Hoe frequent werken bedrijven/kmo’s samen met interim-werknemers? Meer dan drie kwart (76%) van de kmo’s doet een beroep op tijdelijke finance- en accountingprofessionals. Het concept “interim” heeft dus wel degelijk een vaste plaats gevonden binnen het bedrijfsleven.

Omdat veel kmo’s vandaag geen overschot hebben in hun personeelsbestand, zorgt een interim-werknemer voor de ideale oplossing gezien hij of zij voor de nodige bedrijfscontinuïteit zorgt, zonder dat de werkgever iemand vast in dienst moet nemen. Dergelijke flexibiliteit wint in economisch uitdagende tijden aan belang.

Altijd meer vraag naar tijdelijke werkkrachten

Ongeacht de staat van de economie, er is echter steeds vraag naar tijdelijke werkkrachten. Bij een gunstige economie gaan bedrijven sneller interim-krachten aannemen als de werkdruk (tijdelijk) stijgt, als permanent personeel tijdelijk wegvalt of als er een project extra ondersteuning kan gebruiken, zoals bij het afsluiten van de jaarrekening. Bij een onzekere economie zoals de dag van vandaag blijft de vraag dan weer aanhouden omdat bedrijven voorzichtiger zijn bij het investeren in extra permanente werknemers, maar tegelijkertijd ook niet willen inboeten aan productiviteit. Tijdelijk personeel is met andere woorden niet alleen kostefficiënt, maar biedt ook de nodige flexibiliteit voor bedrijven en kandidaten om efficiënt in te spelen op de marktvolatiliteit.

Het eenheidsstatuut heeft daarnaast ook voor een toename van tijdelijke medewerkers gezorgd binnen het bedrijfsleven en dit geldt voor zowel junior als senior medewerkers. Door de afschaffing van de proefperiode en de wijzigingen betreffende de opzegtermijnen doen steeds meer bedrijven een beroep op tijdelijke werknemers omdat zij een flexibel alternatief bieden. Als de werknemers aan de verwachtingen van de werkgevers voldoen, groeien die tijdelijke jobs dan ook vaak uit tot een vast contract.

Hoe efficiënt vindt u de volgende redenen voor het inzetten van tijdelijke professionals?

Efficiënt

Om potentiële vaste krachten te beoordelen alvorens een dienstverband aan te bieden 79%

Als invalkracht bij afwezigheid van een medewerker 79%

Om over specialistische vaardigheden te beschikken als dat nodig is 78%

Om de werkdruk van vaste krachten te verminderen 72%

Om de productiviteit op peil te houden voordat een vaste kracht wordt aangesteld 69%

Bron: Onafhankelijke enquête uitgevoerd in opdracht van Robert Half bij 200 Belgische CFO’s en financieel directeurs
 

Hoe zit het met de evolutie van het aanbod? Is het moeilijk om gekwalificeerde interim-werknemers te vinden vandaag? Waar liggen de uitdagingen?

De uitdagende economische situatie heeft steeds meer werknemers aangezet om over te stappen naar tijdelijke contracten. Jongeren en pasafgestudeerden die niet onmiddellijk een vaste baan vinden, doen via een opeenvolging van tijdelijke jobs de nodige ervaring op in verschillende sectoren en bedrijven. Dit resulteert ook geregeld in een vaste job. Ook meer senior medewerkers hebben – (mede) wegens de crisis – hun weg gevonden naar tijdelijke opdrachten. Voor deze bevolkingsgroep is het een ideale oplossing om aan het werk te blijven en hun expertise, die ze doorheen hun carrière hebben opgebouwd, in te zetten in verschillende bedrijven. Daarnaast kiezen ook steeds meer professionals bewust voor tijdelijke functies. Zo kunnen ze op een flexibele manier veel beroepservaring opdoen, hebben ze een duidelijker beeld van de arbeidsmarkt en de functie(s) die ze het best liggen. Als ze verschillende ervaringen achter de rug hebben, kiezen ze bovendien veel bewuster voor een vast contract.

Toch stelt 79% van de HR-managers in kmo’s moeilijkheden te ondervinden bij het vinden van gekwalificeerd personeel en dit gaat ook op voor tijdelijke werknemers. Dit duidt het belang van een grondig screeningsproces waarbij in eerste instantie een grondige analyse dient te gebeuren van het gewenste profiel. Afhankelijk van de functie dient dit dan gevolgd te worden door een competentie-interview of een test en een sollicitatiegesprek of diepte-interview.

Uitgebreid referenties nemen speelt uiteraard ook een cruciale rol in dit proces. De hele screening dient de nodige aandacht te krijgen zodat er een juiste match is tussen uitzendkracht en werkgever.

Hoe is het profiel van ‘interim’ veranderd doorheen de jaren?

Terwijl de taken in grote bedrijven en multinationals in de regel sterk afgelijnd zijn, werken kmo’s doorgaans met een beperkter personeelsbestand dan multinationals en grote bedrijven wat vaak inhoudt dat een werknemer in kmo’s verwacht wordt thuis te zijn in verschillende domeinen. Dit geldt ook voor uitzendkrachten. Zo is het veelvoorkomend dat in deze structuren de werknemer verschillende verantwoordelijkheden op zich neemt, een trend waar de economische crisis ook aan heeft bijgedragen. De management assistant van vandaag bijvoorbeeld wordt ook ingeschakeld voor het organiseren van evenementen, het vinden en begeleiden van nieuwe medewerkers, en het efficiënt begeleiden van kosten en bedrijfsprocedures. Het takenpakket is dus voor veel interim-werknemers doorheen de jaren gevarieerder geworden.

Interim-krachten worden daarnaast ook gekenmerkt door hun onmiddellijke inzetbaarheid in een bedrijf met als doel zo snel mogelijk een toegevoegde waarde te kunnen bieden zonder dat dit een te grote tijdsinvestering vraagt van de organisatie in kwestie.

Er wordt van de uitzendkracht ook een grote mate van flexibiliteit gevraagd gezien hij of zij in verschillende sectoren en bedrijven zal ingezet worden en zich dus steeds dient aan te passen aan de werkwijze en cultuur van die specifieke organisatie. Interim betekent daarnaast ook niet alleen veel flexibiliteit voor de werknemer, maar ook voor het bedrijf die de periode van tewerkstelling volledig in de hand heeft.

Wat zijn de meest gevraagde interim-profielen in kmo’s?

Veelgevraagde tijdelijke administratieve profielen zijn customer service medewerkers, polyvalente administratieve bedienden, management assistants en logistieke medewerkers, deze laatste hoofdzakelijk in Vlaanderen. Kmo’s hebben doorgaans snel nood aan een extra werknemer of een vervanger voor een bepaalde periode. Werknemers die snel inzetbaar en polyvalent zijn, alsook zeer gespecialiseerde profielen hebben zeker eens streepje voor in het selectieproces.

De meest populaire boekhoudkundige profielen in kmo’s zijn dan weer (hulp)boekhouders, allround boekhoudkundige bedienden, hoofdboekhouders en credit collectors. Knelpuntberoepen beïnvloeden nog steeds vraag en aanbod. Functies zoals boekhouders en customer service medewerkers worden vandaag nog altijd (in bepaalde regio’s) bestempeld als knelpuntberoepen waar er dus minder gekwalificeerde kandidaten beschikbaar zijn dan er gevraagd worden.

Is er vraag naar zowel junior als senior profielen?

Waarom worden ze ingezet?

Interim-professionals worden voor verscheidene redenen ingezet binnen de organisatie: het tijdelijk vervangen van een vaste werknemer (al dan niet in afwachting tot een permanente kracht wordt aangesteld), het bijstaan van bestaande werknemers tijdens drukke periodes, het verwerven van een specifieke expertise en het beheren van complexe projecten en initiatieven. Bedrijven worden steeds meer aangetrokken tot deze flexibele aanpak die ze behalen door een combinatie van permanente en tijdelijke werknemers. Deze trend gaat op voor zowel junior als senior profielen.

Tijdelijke medewerkers worden in grote mate ingezet om bestaande medewerkers te ondersteunen in hun operationele activiteiten met als doel de bedrijfsprestaties te verbeteren. Dit kan gebeuren tijdens drukke periodes, maar ook in het kader van specifieke projecten.

Tijdens de naweeën van de economische crisis bevinden veel organisaties zich in een situatie waarbij zij een grotere druk ervaren om de rentabiliteit van het bedrijf te verbeteren. In dit kader doen veel bedrijven een beroep op een interim-manager die als externe deskundige met een objectieve ingesteldheid de uitdagingen en groeipijnen binnen het bedrijf kan (her)evalueren en de nodige veranderingen kan doorvoeren. Dit gaat bijvoorbeeld over de implementatie van nieuwe processen en vernieuwingen om organisaties efficiënter te laten functioneren, het herdefiniëren van cruciale financiële informatie om het bedrijf beter te kunnen sturen, herstructureringsplannen om de kosten te drukken, etc.

Maj Buyst,

Director Accountemps en OfficeTeam

Furbo-Rectangle_Updated.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials