Taxshift van lasten op arbeid naar consumptie- en milieubelastingen?
Deloitte belastingconsulenten hielden een bevraging bij 150 Belgische fiscale en financiële professionals over “taxshift”, het heet hangijzer dat nu toch al enkele maanden op de dagorde van de regering staat. Vier op de vijf van deze bedrijven kregen het afgelopen jaar een fiscale controle of een vraag om inlichtingen.
Deloitte belastingconsulenten kondigt vandaag de resultaten aan van de jaarlijkse bevraging die ze liet uitvoeren bij de 150 tax & legal professionals op hun jaarlijkse Tax & Legal Forum in Brussel. De respondenten maakten voornamelijk deel uit van multinationale groepen, alsook van grote Belgische ondernemingen en kleine en middelgrote ondernemingen. De vragenlijst peilde naar het huidige fiscale en investeringsklimaat. De voorbije jaren was overduidelijk dat de fiscale experten vonden dat de lasten op arbeid te hoog waren. Dit jaar werd gepeild naar hun mening over een lastenverschuiving. Daaruit is gebleken dat de meeste fiscale experten een tax shift willen naar consumptie en milieubelastingen.
De belangrijkste conclusies luiden als volgt:
• De voorbije jaren waren fiscale en financiële professionals het roerend eens dat het verlagen van de salariskost een topprioriteit voor de regering moest zijn. Er werd nu gepeild naar andere maatregelen die, naast het verlagen van de salariskost, cruciaal zijn om België aantrekkelijk te houden voor buitenlandse investeerders. 38% van de aanwezigen vindt een verlaging van het nominaal tarief in de vennootschapsbelasting (nu 34%) het belangrijkst. In tweede instantie verkiest een derde van de respondenten fiscale stabiliteit om de concurrentiepositie van België te verstevigen.
• 27% pleit voor een taxshift van de lasten op arbeid naar een verhoging van de milieubelastingen. In tweede orde (23%) opteren de toehoorders voor een verhoging van het btw-tarief of een verbreding van de btw-belastbare basis. Andere alternatieven die op minder bijval konden rekenen waren een verhoging van de belasting op onroerend goed (op basis van de werkelijke huurinkomsten / huurwaarde), een effectieve meerwaardebelasting op aandelen en een vermogensbelasting. Een absolute minderheid wil een verhoging van de roerende voorheffing (4%).
• Vier van de vijf aanwezige bedrijven geeft aan dat zij tijdens de afgelopen twee jaar een fiscale controle hebben gehad of een vraag om inlichtingen hebben ontvangen. Dit resultaat bevestigt de verhoogde controleactiviteit van de Belgische overheid gedurende de laatste jaren.
Info: www.deloitte.com
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Zijn overuren fiscaal voordelig?
Wanneer een werknemer overuren presteert, genieten zowel hij als zijn werkgever onder b...
Hoe kan je een octrooi aanvragen en genieten van een fiscaal gunstregime?
Octrooien ken je wellicht beter onder de Engelse verbastering ‘patenten’. Wat je missch...
Zijn tantièmes als bezoldiging voor een bedrijfsleider het overwegen waard?
Tantièmes uitkeren aan een bedrijfsleider is een optie. Het gaat hier dan wel om iets c...