Slechts 1 op 10 kaderleden wenst zijn bedrijf binnen het jaar te verlaten

Redactie
HR

In opdracht van het reclamebureau Duval Guillaume werd een onderzoek gedaan bij 350 Belgische kaderleden en managers over hun toekomstplannen en hun bedrijfstrouw. De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:

De crisis maakt kaderleden voorzichtiger en honkvaster

  • Er is een duidelijke link tussen de algemeen reputatie van een bedrijf en werkgeversimago
  • Overheidsbedrijven blijken onaantrekkelijke werkgevers voor kaderleden en managers
  • De farmaceutische sector, FMCG en de industrie zijn het meest aantrekkelijk
  • Vooral persaandacht beïnvloedt imago van bedrijven

Geen jobhoppen meer voor kaderleden

Slechts 1 op 10 (13%) van de kaderleden is geenigd binnen een jaar van werk te veranderen. Op korte termijn kiezen ze dus voor werkzekerheid: 9 op 10 zeggen tevreden te zijn over hun huidige job en wensen hun huidige werkgever niet te verlaten. Daarentegen verklaart 1 manager op 3 (36%) van job te willen veranderen binnen de 5 jaar.

Het onderzoek peilde ook naar de mening van kaderleden over de aantrekkelijkheid van bedrijven als werkgever. De rangschikking van “meest aantrekkelijke bedrijf” wordt aangevoerd door de farmaceutische sector (Janssen Pharmaceutica, GSK en UCB), de FMCG-sector (Procter & Gamble, Unilever, AB Inbev en Coca-Cola) en een aantal Belgische industriële bedrijven (Jan De Nul, Solvay, Umicore, Bekaert). Luxemerken als BMW en Daimler-Benz komen ook voor in de top van het klassement.

Bedrijven die volgens de Belgische kaderleden minder goed scoren als werkgever zijn vaak overheidsbedrijven (De Post, NMBS, De Lijn, STIB) of bedrijven die de afgelopen weken en maanden vaak negatief in het nieuws zijn gekomen (Fortis, Carrefour).

Info: www.duvalguillaume.com/news

Webdesign Desk02