Renault Mégane en Scénic uiterst vriendelijk voor het milieu

Mobiliteit

Op vlak van milieu-inspanningen heeft Renault een enorme inhaalbeweging gemaakt. De Franse autoconstructeur is altijd wel zeer milieubewust geweest, maar de resultaten van de voorbije maanden zijn gewoonweg verbluffend. Meerdere modellen van Renault mogen vandaag uitpakken met een CO2-uitstoot van nauwelijks 94 gram. Dat kan een belastbaar voordeel opleveren van minstens 1.200 euro per jaar (bedrag 2012).

Na drie jaar vindt Renault het nodig om de Mégane te vernieuwen. De hele Renault Mégane-familie kreeg een nieuwe neus met led-daglichten, die bij de GT en GT Line boemerangvormig zijn en de voorbumper kreeg zwart gelakte stukken en chroomaccenten. De milieutopper van Renault is ongetwijfeld de 115 pk sterke Mégane dCi 110. We kennen hem al uit de Scénic, maar in de Mégane is de sterk verfijnde 1.5 liter viercilinderdiesel nog vriendelijker voor het milieu. Met een verbruik van 3,5 l/100 km en 90 g/km CO2-uitstoot behoort hij tot één van de milieu- en fiscaalvriendelijkste wagens.

Verschillende aandrijflijnen

Renault biedt de vernieuwde Mégane aan met Energy-motoren als pronkstukken van de serie. Een goede zaak voor wie op zoek is naar een hoge mate van comfort, maar ook een tikkeltje dynamisch wil zijn. Met de Energy-motoren ziet de 1.5 dCi Energy zijn gemiddelde verbruik met 12 procent zakken, tot 3,8 l/100 km. De 1.6 dCi Energy werd 20 procent minder dorstig (4,0 l/100 km). Bij de benzines werd de 1.6 afgelost door een 1.2 TCe Energy, die zijn kleinere cilinderinhoud compenseert met drukvoeding om krachtiger te zijn (115 pk). Bovendien blijft hij zuinig, met een gemiddeld normverbruik van 5,3 l/100 km. De sportieve Mégane RS kreeg eveneens een update met een motorvermogen van 265 pk, wat een winst betekent van 15 pk.

Nieuwe Renault Scénic

Meer klasse, dat is precies wat de vernieuwde Scénic uitstraalt. Zo kreeg hij vooraan een verfijnd gezicht, met led-dagrijlichten, zwarte inlegstukken en gechromeerde afwerking. Achteraan heeft hij vernieuwde lichtblokken en er werden nieuwe stoffen gebruikt voor de interieurafwerking. De nieuwe Scénic heeft ook een groter aanbod aan veiligheidssnufjes en comfort. Hij beschikt onder meer over het Visio System, een kleine camera die bovenaan de ruit staat en erover waakt dat de bestuurder niet zijn rijvak verlaat. De grootste vernieuwing vinden we onder de motoren. De nieuwe 1.6 dCi ‘Energy’ motor is voortaan ook beschikbaar met 110 pk. Ten opzichte van de vorige 1.5 dCi met 110 pk heeft hij meer trekkracht en een lager verbruik en uitstoot.

Fiscaal voordeel

Meerdere modellen van Renault kunnen vandaag uitpakken met een CO2-uitstoot van nauwelijks 94 gram. Hiermee is het merk uniek. Niet alleen wordt met deze bijzonder lage CO2-uitstoot het milieu beter beschermd dan door welke andere automodellen ook, maar het levert de kopers ook een fiscaal voordeel op. Auto’s worden vandaag immers getaxeerd op hun milieuvriendelijkheid (CO2-uitstoot). En dan zit je bij Renault toch wel zeer goed

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Hyundai

  • Velodi

  • Autovak

Bekijk de socials