Renault heeft een nieuwe Mégane en Scénic

Mobiliteit

Renault is misschien wel een van de voornaamste automerken die een buitensporige inspanning gedaan hebben om de CO2-uitstoot van hun modellen drastisch te verlagen. Vele modellen en versies bewegen zich net boven de grens van 100 CO2, zeker wanneer het om dieselmodellen gaat. En dat is toch wel zeer uitzonderlijk. We mogen Renault hiervoor een flinke pluim geven. Maar er is nog ander nieuws. 

Compleet nieuwe Méganereeks

De nieuwe Renault Mégane Berline heeft een hartveroverend design dat dynamiek en stevigheid uitstraalt. Geprofileerde koplampen, vloeiende stuwende lijnen, evenwichtige proporties maken het verschil met het verleden. In elk detail suggereert het nieuwe model uitzonderlijke rijkwaliteiten, mede gestimuleerd door de zuivere lijnen en de hoge afwerkingkwaliteit.

Opvallend is de automatische airconditioning met twee zones. Dit biedt een  gepersonaliseerd thermisch comfort, waarmee beide inzittenden vooraan zelf de gewenste temperatuur kunnen instellen. De Auto-stand zorgt voor een evenwichtige temperatuurregeling. De standen Fast en Soft bieden de keuze tussen een snelle temperatuurregeling of een hoogstaand geluidscomfort.

Het enorme elektrische dak, waarvan het voorste gedeelte open kan, biedt een maximale lichtinval in het interieur en een panoramisch uitzicht op de omgeving. Geen enkel ander automodel kan dit uitzicht nog maar benaderen, laat staan evenaren.

Een interessante troef is de parkeerhulp achteraan. Om parkeermanoeuvres te vergemakkelijken waarschuwt het parkeersysteem voor obstakels achter de auto met een reeks van steeds sneller op elkaar volgende geluidssignalen. Even opmerkelijk zijn de licht- en regensensoren. De ruitenwissers met automatische intervalregeling vooraan worden automatisch geactiveerd en passen hun wissnelheid aan de intensiteit van de neerslag aan. Een lichtsensor activeert automatisch de koplampen wanneer de duisternis invalt of wanneer door een tunnel gereden wordt bijvoorbeeld.

Een niet te versmaden veiligheidssnufje is de dynamische stabiliteitsregeling ESC. Met de antislipregeling ASR en de onderstuurcontrole CSV garanderen ze de stabiliteit van de wagen in moeilijke rijomstandigheden.
 
Scénic en Grand Scénic

Om de (nieuwe) Scénic en Grand Scénic van elkaar te onderscheiden, kijkt u het best naar de voorzijde en de achterlichten. Als twee variaties op hetzelfde thema  krijgen de laatste een boemerangvorm waarvan de punt in het ene geval naar het midden van de achterklap (Scénic) en in het andere geval naar voren (Grand Scénic) is gericht. Die lichten zijn een voorsmaakje van een vloeiend en elegant geheel.

Ook hier is het enorme elektrische dak een troef. Het voorste gedeelte kan open en biedt een maximale lichtinval in het interieur  en een panoramisch zicht op de omgeving. Dezelfde kwaliteiten die we hierboven de Mégane toedichtten, zijn ook hier aanwezig: licht- en regensensoren, automatische airconditioning met twee zones, zelfdimmende achteruitkijkspiegel, zonnescherm en leesspot vooraan enz.  Het reiscomfort wordt bijzonder knap bijgestuurd dankzij klaptafeltjes, opbergruimte op de derde zetelrij en bijkomende opbergvakken.  Ook hier treffen we parkeerhulp achteraan aan.

Een proefrit is een aanrader.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Velodi

  • Hyundai

  • Autovak

Bekijk de socials