Ondertunneling Krijgsbaan (R11) bij Luchthaven Antwerpen verloopt volgens planning

Mobiliteit

Vanaf begin 2016 zal het verkeer op de R11 (Krijgsbaan) ter hoogte van de Luchthaven Antwerpen door een tunnel rijden. Sinds begin mei 2013 voert het Agentschap Wegen en Verkeer de voorbereidende werken uit voor de ondertunneling. Dit voorjaar zijn de werken begonnen, zoals vele automobilisten ondertussen ondervonden hebben. Hoe moet het nu verder?

Vanaf begin 2016 zal het verkeer op de R11 (Krijgsbaan) ter hoogte van de Luchthaven Antwerpen door een tunnel rijden. Sinds begin mei 2013 voert het Agentschap Wegen en Verkeer de voorbereidende werken uit voor de ondertunneling. Dit voorjaar zijn de werken begonnen, zoals vele automobilisten ondertussen ondervonden hebben. Hoe moet het nu verder?

Naast de aanleg van een tunnel in de R11 wordt er ook een nieuwe fietsverbinding aangelegd tussen Mortsel en Borsbeek. En het kruispunt Krijgsbaan/Heirbaan in Mortsel wordt veiliger gemaakt. De werken zullen ongeveer 2 jaar duren. Al die tijd blijft de Krijgsbaan open. Het verkeer kan dan over een tijdelijke omleidingsweg vlak naast de werf. Ook fietsverkeer blijft mogelijk op een veilige manier.

Groene veiligheidszone

De ondertunneling van de R11 is nodig opdat de Luchthaven Antwerpen zou kunnen voldoen aan de internationale veiligheidsvoorschriften. De Internationale Burgerluchtvaartorganisatie schrijft voor dat luchthavens in het verlengde van hun start- en landingsbanen een obstakelvrije veiligheidszone moeten hebben. Daar kunnen vliegtuigen in noodsituaties tot stilstand komen.

De aanwezigheid van de Krijgsbaan vlak achter de start- en landingsbaan stond zo'n veiligheidszone in de weg. Door de baan ter hoogte van de luchthaven in een tunnel te steken, komt de nodige ruimte vrij. De veiligheidszone op het tunneldak wordt een omheinde graszone die zich uitstrekt tot Fort III in Borsbeek.

De tunnel, met aansluitend een af- en toerit in een open sleuf, wordt 410 meter lang. Dat is de afstand tussen de verkeerslichten die nu het verkeer tegenhouden wanneer een vliegtuig landt of opstijgt. Wanneer de tunnel klaar is, zullen de lichten verdwijnen.

Verkeer tijdens de werken

De R11 blijft altijd open. Het verkeer zal naast de werf voorbijrijden op een tijdelijke parallelweg met 1 rijstrook in elke richting, gelegen tussen de R11 en Fort III. Die heeft aan weerszijden ook een fietspad. De luchthaven Antwerpen blijft operationeel tijdens de werken.

Aandacht voor fietsveiligheid

Het Agentschap Wegen en Verkeer grijpt de ondertunneling aan om ook een nieuwe fietsverbinding aan te leggen tussen het de Heirbaan (Mortsel) en de Langbaan (Borsbeek). Het gaat om comfortabele fietspaden die afgescheiden liggen van de rijbaan.

Toekomst R11?

Het ontwerp van de tunnel ter hoogte van de Luchthaven Antwerpen houdt technisch rekening met de eventuele aanleg van een lange tunnelverbinding tussen de E313 in Wommelgem en de E19 in Wilrijk. De plannen voor zo'n tunnel onder de R11 zitten nog in studiefase, maar als die tunnel er komt, kan hij nog onder de lokale tunnel bij de luchthaven aangelegd worden.

Info: www.wegenenverkeer.be

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Autovak

  • Velodi

Bekijk de socials