Nissan introduceert de Cube

Mobiliteit

Nissan is niet bang om met traditionele conventies te breken. Dat heeft ze in het verleden reeds herhaaldelijk bewezen met diverse modellen, maar met de komst van de Cube zal ze toch nog velen verbazen. De originele, hoekige vormen van de Cube zijn gewaagd en roepen vergelijkingen op met plasticine speelgoedautootjes, maar eenmaal achter het stuur verdwijnen alle mogelijke vooroordelen als sneeuw voor de zon.

Nissan scheert hoge toppen met haar recent vernieuwde gamma en bracht ook enkele opfrisbeurten aan het gamma aan, o.a. met betrekking tot de compacte eenvolumer Note, de GT-R en de combiversie van de NV200 die als Belgische primeur voorgesteld wordt. Ook de coupéversie van de 370Z Roadster werd zopas op het autosalon van Brussel in Europese première voorgesteld.

De grootste nieuwigheid die zeker voor vele gesprekken en meningsverschillen zal zorgen is ongetwijfeld de komst van de Nissan Cube.

Europese première van gewaagd model

De Nissan Cube rijdt al een tijdje op de Aziatische markt. In Japan is dit model reeds aan zijn derde geenratie toe. Vanaf deze maand beleeft de Cube zijn Europese première. Voor de meeste zal het wel even wennen zijn, want de Cube is niet meteen het klassieke model dat de zoveelste kopie is van een ander model.

De vormgeving is hoekig, origineel en hoger dan men klassiek van dit soort model mag verwachten. De wagen heeft het grote voordeel dat het met geen enkel ander model te vergelijken valt en dat alle mogelijke vooroordelen verdwijnen van zodra men achter het stuur plaats genomen heeft. Nissan breekt met vele klassieke tradities in vormgeving. Zo is er bijvoorbeeld de grote glaspartij die achteraan asymmetrisch is. Het uitzicht is geweldig en zorgt mee voor een verhoogd rijplezier. Er is ruim plaats voor vijf personen. De achterbank is wat hoger geplaatst dan de voorstoelen, hetgeen de passagiers een verhoogde zichtbaarheid aanbiedt. Het dashboard gedraagt zich als een zwevend servicepaneel, dat de bestuurder een uitgebreid gevoel van ruimte geeft.

De Cube is vooral een praktische wagen De laadruimte is enorm en te bereiken via een opzij scharnierende kofferdeur. De wagen wordt op onze markt aangeboden met een 1.6 benzinemotor van 110 pk of een 1.5 dCi met 106 pk. De dieselversie is enkel verkrijgbaar met een manuele zesversnellingsbak terwijl de benzinemotor de keuze biedt tussen een manuele vijfversnellingsbak of een CVT-automaat.

Toemaatje

Nissan Belgium heeft een overeenkomst gesloten met Belgian Car Recycling n.v., één van de grootste schrootverwerkende bedrijven in België met eigen vestigingen in Willebroek en Kallo. Zij staan in voor de verdere behandeling van de ingezamelde Nissans en Datsuns. Belgian Car Recycling n.v. beschikt daartoe, en dit al van voor het in voege treden van deze wetgeving, over alle nodige erkenningen en vergunningen, en behandelt op een professionele manier het depollueren (het verwijderen van alle aanwezige gevaarlijke stoffen) en het verwerken door vermaling en door scheiding van de verschillende samenstellende componenten. 


Vandaag wordt in België al gemiddeld 79 % van het gewicht van ieder autowrak hergebruikt, gerecycleerd of omgezet in een herbruikbare energievorm. Straks moet dat groeien tot 85% om uiteindelijk minimaal 95% te bedragen in 2015.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Velodi

  • Autovak

  • Hyundai

Bekijk de socials