Machinaal verplaatsbare betonblokken moeten de zomerwerken veiliger maken

Mobiliteit

Net zoals vorig jaar vinden er tijdens de zomervakantie grootschalige wegenwerken met impact op het verkeer plaats op de Vlaamse autosnelwegen. Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits licht de timing en de aanpak van de drie grootste zomerwerven toe.

Minister Hilde Crevits wil de onderhoudsachterstand op de autosnelwegen tegen 2015 wegwerken. Dit is ook een absolute noodzaak voor de verkeersveiligheid van de weggebruikers. Tijdens een van de vele verslagen die we live kregen van Rock Werchter kwam nog een Brit aan het woord aan wie gevraagd werd of hij België kende. “Jazeker,” was zijn antwoord, “dat voel je meteen, want dat is het land waar de wegen vol putten zitten.”  Af en toe is het hebben van geen reputatie beter dan deze. Maar er wordt aan gewerkt, volgens de overheid.

Om de hinder te beperken wordt naast een goede werforganisatie en communicatie gezocht naar het beste moment voor grote werven met veel impact op het verkeer. Tijdens de zomer is er minder verkeer, daarom wordt geopteerd om tijdens de zomermaanden door te werken.

Een kort overzicht van de werken die voor tijdelijke hinder kunnen zorgen.

Van vrijdagavond 29 juni tot 19 juli vindt een structureel onderhoud plaats op de E40 tussen Erpe-Mere en Affligem in de rijrichting van Brussel. De werken vinden 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 plaats. Zo wordt de uitvoeringsperiode beperkt. Tijdens de werken moet het doorgaand verkeer op twee versmalde rijstroken overdag en één rijstrook ’s nachts rijden. De op- en afritten van Erpe-Mere en Aalst worden tijdelijk en gefaseerd afgesloten.

Vanaf 1 juli tot 31 augustus krijgt het viaduct op de E40 in Kraainem over de volledige lengte van 340 meter een structureel onderhoud. Er wordt 7 dagen op 7 gewerkt. Als de aard van de werken het toelaten wordt er ook dag en nacht gewerkt. Tijdens de werken zal het aantal rijstroken van twee maal drie worden teruggebracht tot twee maal twee versmalde rijstroken. Er geldt een snelheidsbeperking van 50 km per uur. De werken zullen voor extra vertraagd verkeer zorgen op de E40 tussen Leuven en Brussel en op de ring om Brussel.

Vanaf vrijdagavond 29 juni tot 9 juli wordt er gewerkt over een lengte van 7 kilometer op de E19 tussen Loenhout en Meer in de richting van Nederland. Er zal dag en nacht gewerkt worden en dit 7 dagen op 7. Op die manier wordt de uitvoeringstermijn zo kort mogelijk gehouden en de hinder voor de weggebruiker tot een minimum beperkt. Op weekdagen blijven er twee rijstroken beschikbaar voor het verkeer richting Antwerpen. Richting Nederland is slechts één rijstrook beschikbaar. Als de werf wordt opgebouwd van vrijdagavond 29 juni tot zaterdagavond 30 juni is er in beide richtingen één rijstrook vrij. In het weekend van 7 en 8 juli wordt de signalisatie en de markeringen verwijderd, dan zal er één rijstrook richting Antwerpen en twee rijstroken naar Nederland ter beschikking zijn. Er geldt een snelheidsbeperking van 70 km/uur. De op- en afrit Meer richting Nederland wordt afgesloten.

Machinaal verplaatsbare betonnen vangrail

Voor minister Hilde Crevits is het essentieel om de hinder voor de weggebruikers tot een minimum te herleiden. Daarvoor zijn al verschillende maatregelen genomen. Vandaag stelt minister Crevits een nieuwe innovatieve werftechniek voor.

Voor het eerst in ons land gebruikt het Agentschap Wegen en Verkeer een machine die betonblokken snel kan verplaatsen. Zo wordt vlot en veilig ingespeeld op veranderingen in de werffase. De “Verplaatsbare Barrier” kan met een snelheid van ca. 10 km per uur betonblokken verzetten van de ene naar de andere rijstrook. Doordat de werfzone op de E40 ter hoogte van Aalst elke nacht en elke ochtend verandert, kan met de “Verplaatsbare Barrier” de werfzone snel heringericht worden van twee versmalde rijstroken naar één rijstrook en omgekeerd. Hierdoor wordt extra werfruimte gecreëerd in de daluren.

Als het verkeer toeneemt, wordt er terug in extra wegcapaciteit voorzien. Deze betonnen vangrail verhoogt ook de veiligheid van de arbeiders in de werfzone.

Overleg met verschillende partijen

Drie jaar geleden werd onder impuls van minister Crevits het minder hinder protocol afgesloten. Het Agentschap Wegen en Verkeer en het Vlaams Verkeerscentrum en de organisaties Touring, VAB, Transport en Logistiek Vlaanderen, Febetra, UPTR, Unizo, Voka, NSZ en NAVB overleggen sindsdien driemaandelijks over de grote wegenwerken op autosnelwegen. Daarnaast wordt er ook overlegd op projectniveau. Dit overleg vindt plaats in de planningsfase van een project dat veel hinder met zich mee zal brengen. Door samen met de verschillende protocolpartners de organisatie van de werkzaamheden in detail te bekijken, kan de hinder voor de weggebruiker tot een minimum wordt beperkt.

Dit jaar werd ook overlegd met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om de werven van beide gewesten op elkaar af te stemmen. Hierdoor werd er gekozen om de werken aan het Viaduct van Kraainem gelijktijdig uit te voeren met het sluiten van een aantal tunnels richting het centrum van Brussel. Hierdoor worden weggebruikers maar 1 keer gehinderd.

Ten slotte is er ook permanente informatie-uitwisseling met het Nederlands Verkeerscentrum om zo ook de Nederlandse weggebruikers te waarschuwen voor mogelijke hinder, zoals bijvoorbeeld voor de werken op de E19 tussen Loenhout en Meer.

Aandacht voor motorrijders

Om de hinder voor alle weggebruikers zoveel mogelijk te beperken wordt er dit jaar vaak gekozen enkel ’s nachts te werken en overdag de werfzone opnieuw open te stellen voor het verkeer. Hierdoor wordt vermeden dat volledige rijstroken overdag niet toegankelijk zijn voor het verkeer.

Deze manier van werken zorgt er voor dat er niveauverschillen kunnen bestaan tussen het oude wegdek en het wegdek waar de toplaag reeds in de werfzone is afgeschraapt. Bij werven waar op deze manier gewerkt wordt zoals op de E17 tussen Waregem en Kortrijk, is er extra aandacht voor motorrijders. Dit kan bestaan uit extra signalisatieom hen te waarschuwen of het verbod om een bepaalde rijstrook door motorrijders te gebruiken.

Flitspaal in de werfzone verlaagt de snelheid

Zowel voor de veiligheid van de arbeiders op de werf als van de weggebruikers zelf wordt er bij wegenwerken een snelheidsbeperking opgelegd. Nog te veel automobilisten houden zich niet aan de verlaagde snelheid en brengen daarmee niet enkel zichzelf maar ook de andere weggebruikers en de arbeiders op de werf in gevaar. Dit jaar werd daarom voor het eerst een semi-vaste flitspaal ingezet in de werfzones van o.a. de E313, de E17 en de E40. Uit de eerste evaluatie blijkt dat de flitspaal een sterk sensibiliserend en ontradend effect heeft. In vergelijking met de anonieme snelheidscontroles van de politie reden beduidend minder chauffeurs te snel in werfzones waar de flitspaal werd ingezet.

De semi-vaste flitspaal wordt op 2 zomerwerven ingezet, E40 Kraainem (2 weken) en E19 Loenhout/Meer.

Alle detailinformatie over de grote werven vindt u terug op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer

Info: www.wegenenverkeer.be.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Autovak

  • Hyundai

  • Velodi

Bekijk de socials