Hoe staat het met de ondertunneling van de Krijgsbaan?

Mobiliteit

Vanaf medio 2015 zal het verkeer op de R11 (Krijgsbaan) ter hoogte van de luchthaven van Deurne door een tunnel rijden. Het Agentschap Wegen en Verkeer is gestart met de voorbereidende werken. De nutsmaatschappijen zijn volop bezig hun leidingen te verleggen om de zone vrij te maken voor de aanleg van een tunnel.

Zodra zij klaar zijn start de aannemer met de aanleg van en tijdelijke parallelweg naast de R11. Tijdens de werken zalm het verkeer via deze weg moeten rijden. De doorgang is dus ten allen tijde gegarandeerd. De aannemer legt ook een fietspad aan naast de werf. Het is de bedoeling om in december te starten met de eigenlijke bouwwerken voor de tunnel, op voorwaarde dat de weersomstandigheden geen roet in het eten gooien. De tunnelwerken moeten klaar zijn medio 2015.

De ondertunneling is nodig opdat de luchthaven van Deurne zou kunnen voldoen aan de (verstrengde) internationale veiligheidsvoorschriften. De Internationale Burgerluchtvaartorganisatie schrijft voor dat lichthavens in het verlengde van hun start- en landingsbanen een obstakelvrije veiligheidszone moeten hebben. Daar kunnen vliegtuigen in noodsituaties tot stilstand komen.

De tunnel, met aansluitend een af- en toerit in een open sleuf, wordt 410 meter lang. Dat is de afstand tussen de verkeerslichten die nu het verkeer tegenhouden wanneer een vliegtuig landt of opstijgt. Die lichten zullen verdwijnen. Het ontwerp van de tunnel ter hoogte van de luchthaven houdt technisch rekening met de eventuele aanleg van een lange tunnelverbinding tussen E313 in Wommelgem en de E19 in Wilrijk. De plannen voor zo’n tunnel onder de R11 zitten nog in de studiefase, maar als die tunnel er komt, kan hij nog onder de lokale tunnel bij de luchthaven aangelegd worden. Info: Wegen en Verkeer Antwerpen, tel. 03 224 66 11.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Velodi

  • Autovak

Bekijk de socials