De wegen die er het slechtst aan toe waren, hebben ook het zwaarst geleden

Mobiliteit

De winterschade aan de Vlaamse gewest- en autosnelwegen is groter dan andere jaren. Het was dan ook de strengste winter van de afgelopen 20 jaar. De kostprijs voor het herstellen van alle winterschade wordt geraamd op 88.436.000 euro. Een deel van de schade is al hersteld om de verkeersveiligheid te kunnen waarborgen. De meeste herstelwerken zijn gepland op korte en middellange termijn. Om de hinder voor de weggebruikers zo veel mogelijk te beperken, worden de werken gespreid.

De Vlaamse gewest- en autosnelwegen ondervinden elk jaar winterschade. Winterschade is een fenomeen dat ontstaat door het afwisselen van dooi en vorst. Hierdoor bevriest het dooiwater dat in de scheuren in het wegdek gelopen is. Door de aanhoudende vorst van afgelopen winter is de schade aan het wegdek dit jaar groter dan andere jaren. Afgelopen winter was dan ook de strengste winter van de voorbije 20 jaar met:

• 47 vorstdagen t.o.v. 32 tijdens een normale winter;
• 34 dagen met sneeuwval t.o.v. 12 tijdens een gemiddelde winter;
• 34 dagen met een sneeuwbedekking van minstens 1 cm t.o.v. 8 tijdens een gemiddelde winter.

Daarenboven werden tijdens afgelopen winter korte vorstperiodes afgewisseld met dooiperiodes waardoor er meer winterschade optreedt dan bij een lange periode van aanhoudende vorst.

Ook tijdens de winterdienst van het Agentschap Wegen en Verkeer werden alle records gebroken met een zoutverbruik van 85.000 ton (kostprijs 5 miljoen euro) en een aannemerskost van 10 miljoen euro. Om de veiligheid van de wegen op te volgen waren er tijdens de winterdienst steeds 120 medewerkers van het Agentschap Wegen en Verkeer van permanentie. Deze medewerkers presteerden in het kader van de winterdienst meer dan 78.000 uren.

Opmeten, in kaart brengen en ramen

De winterschade aan de Vlaamse gewest- en autosnelwegen wordt tegen het einde van de winterdienst in kaart gebracht. De winterdienst van het Agentschap Wegen en Verkeer loopt van de derde maandag van oktober tot de vierde maandag van april. De wegentoezichters volgden tijdens hun dagelijkse inspecties de kwaliteit van het wegdek op. Op basis van deze gegevens werd de winterschade in kaart gebracht, beslist welke acties waar ondernomen moeten worden en werd de totale kostprijs voor het herstellen van de winterschade geraamd.

Geraamde winterschade

Bovenop de uitzonderlijk strenge winter komt dat het Vlaamse gewest- en autosnelwegennet momenteel te kampen heeft met een onderhoudsachterstand. Deze twee factoren zorgen ervoor dat de Vlaamse gewest- en autosnelwegen extra gevoelig zijn voor winterschade. Uit onderstaande cijfers blijkt dat de wegen die in de slechtste staat zijn (zoals opgemeten en geanalyseerd in het Rapport Toestand van het Wegennet) ook het meeste schade van het aanhoudende en strenge winterweer hebben geleden.

Reeds enkele jaren wordt meer geïnvesteerd in het structureel onderhoud van wegen waardoor de huidige onderhoudsachterstand de komende jaren zoveel mogelijk zal worden weggewerkt. Minister Hilde Crevits wil de onderhoudsachterstand in twee fasen wegwerken. Tegen 2015 moet de achterstand van de autosnelwegen weggewerkt worden, daarnaast wordt ook de achterstand van de gewestwegen verbeterd. Tegen 2020 moet ook de achterstand van de gewestwegen zijn weggewerkt.

Plan van aanpak

1.    Al aangepakt

Op heel wat plaatsen werden al tijdens de winterperiode voorlopige maatregelen genomen. Indien de schade aan het wegdek de verkeersveiligheid van de weggebruiker in het gedrang bracht werden onmiddellijk maatregelen genomen. Door het aanhoudende vriesweer kon er niet gewerkt worden met warm asfalt en werd de ergste schade, waar mogelijk, tijdelijk hersteld met koud asfalt. Op plaatsen waar enkel structureel onderhoud een oplossing biedt, werden voor de veiligheid van de weggebruikers waarschuwingsborden geplaatst en snelheidsbeperkingen ingesteld. Het wegdek wordt op deze plaatsen zo snel mogelijk hersteld.

2.    Op korte en middellange termijn

Door de inhaalbeweging op gebied van structureel onderhoud zullen er de komende maanden heel wat wegenwerken van start gaan. Bij het uitvoeren van deze werken zal ook de winterschade hersteld worden. Op plaatsen waar geen structureel onderhoud gepland is, wordt waar mogelijk de schade plaatselijk hersteld met warm asfalt. Op plaatsen waar de strenge vorst over een lange afstand schade aan het wegdek heeft veroorzaakt zullen aanbestedingen worden gelanceerd voor structureel onderhoud.

3.    Minder Hinder: spreiding in tijd en ruimte

Om de hinder voor de weggebruiker te beperken is het niet mogelijk om alle nodige herstellingen van winterschade tegelijk uit te voeren. Daarom wordt een programma vastgelegd welke werken wanneer worden uitgevoerd. Ten gevolge van winterschade zullen nog een aantal extra werken plaats vinden op de autosnelwegen zoals op de E17 tussen Kortrijk en Aalbeke in de richting van Frankrijk, de E314 richting Nederland tussen Genk en Maasmechelen, de E313 tussen Tongeren en Riemst en de E314 in Wilsele en Bekkevoort.

Wegenwerken brengen altijd hinder met zich mee, maar worden zoveel mogelijk beperkt. De uitvoering moet natuurlijk gefaseerd om de hinder voor de weggebruikers te beperken in tijd en ruimte. Via het protocol minder hinder worden er goede afspraken gemaakt om minder hinder maatregelen te nemen om de wegwerkzaamheden zo vlot mogelijk te laten verlopen. De werktijden worden zo goed als mogelijk afgestemd op de drukte van het verkeer. Er worden zo veel mogelijk rijstroken beschikbaar gehouden. De weggebruikers worden goed geïnformeerd via verschillende kanalen over de geplande werken.

Minister Hilde Crevits: “Door deze zware winter hebben onze wegen het hard te verduren gehad. In nauw overleg met alle betrokkenen willen we de herstelwerken grondig en kwaliteitsvol aanpakken. De werken worden in overleg met het leden van het protocol minder hinder zo goed mogelijk gepland. Er zal altijd wel wat hinder zijn. Daarom vraag ik begrip aan de automobilisten.”

Misschien mag de minister ook wel eens de kwaliteit van beton en asfalt laten controleren af en toe, want ondanks enkele strenge winterperioden is het niet normaal dat de schade zo enorm hoog is. In landen waar de winters erger zijn dan bij ons en dat gedurende negen maanden bijna, zijn de wegen lang niet zo beschadigd. Daar moeten lessen uit getrokken worden.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Autovak

  • Velodi

Bekijk de socials