De nieuwe Citroën C3

Mobiliteit

De nieuwe C3 van Citroën werd officieel gelanceerd tijdens het autosalon van Brussel. Het nieuwe model oogt mooi, is licht en zuinig en heeft een nog meer verzorgde interieurafwerking meegekregen. Het is een veelzijdige stadswagen die binnenin veel ruimer toont dan zijn beperkte buitenafmetingen van 3,94 meter.

Tegenover de vorige versie is deze C3 10 centimeters gegroeid maar binnenin heb je de indruk dat het veel meer is. Door zijn beperkte lengte heeft hij enkele voordelen die van hem een ideale stadswagen maken: korte draaicirkel, makkelijk te parkeren, lichtgewicht zonder stabiliteitsverlies.

Een van de grootste troeven van de nieuwe C3 is naar onze smaak het interieur. Dat is alleszins een flinke verbetering tegenover zijn voorganger. Deze keer werd het dashboard opgebouwd uit drie lagen die elk een element benadrukken via kleurschakering of materiaalkeuze. De knoppen en toetsen voelen degelijk aan en staan logisch geplaatst zodat je niet afgeleid wordt door een van deze toetsen in te drukken.

Prestaties

Het zitcomfort, voor de bestuurder zowel als voor de passagiers, is aanzienlijk verbeterd en dat verhoogt in grote mate het rijplezier. De voorzetels zitten behaaglijk en de zetels achteraan zijn iets breder dan in de vorige versie van dit model. Over de vering kunnen we evenmin mopperen, maar dat is een van de grote troeven van alle Citroënmodellen. Het comfort wordt ook aangenaam beïnvloed door de welhaast geluidloosheid van de wagen. Binnenin hoor je nauwelijks geluiden, noch van de mtoor, noch van het normale buitengebeuren.

De nieuwe Citroën C3 levert uitstekende prestaties af: in 16,6 seconden bereik je 100 km/u. Ook de uitzonderlijk grote voorruit betekent een meerwaarde voor de zichtbaarheid en het comfort.
De grote aanwinst is evenwel het zuinig verbruik en de beperkte CO2-uitstoot. Het verbruik bedraagt gemiddeld nauwelijks 4 liter per 100 km, afhankelijk van het soort van verkeer waarin men zich als automobilist bevindt. Dit is een wagen die zowel de particulier als de zakelijke rijder zal bevallen.

Motoren

Het motorengamma van de nieuwe Citroën C3 bestaat uit drie dieselmotoren en vier benzinemotoren. Ze worden alleen gekoppeld aan een vijfversnellingsbak, behalve de 1.6 HDiF 110 pk die is voorzien van een zesbak. Bij de 1,6 VTi kan ook gekozen worden voor een viertrapsautomaat.

Weldra zal ook dit model voorzien worden van een “Stop & Start”-knop, die ervoor zal zorgen dat de CO2-uitstoot (van de dieselmotoren) nog zal laten dalen.

Fiscale troef

Heel belangrijk vandaag is de CO2-uitstoot en in dit domein zit de C3 helemaal op rozen. Met een CO2-uitstoot van slechts 99 gram (en minder!) krijgt de automobilist een flink cadeau. Elders in dit blad kan je lezen wat dit precies als gevolg heeft voor de fiscaliteit van de eigenaar.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Autovak

  • Hyundai

  • Velodi

Bekijk de socials