Belgische vervoerders kunnen geografische ligging niet verzilveren

Mobiliteit

In de top 10 van de belangrijkste goederenstromen over de weg in de EU komt België driemaal voor. Als er vanuit en naar België veel goederen vervoerd worden, zou dat logischerwijze in de kaart moeten spelen van de Belgische wegvervoerders. Is dat zo?

De cijfers van de Europese Commissie tonen spijtig genoeg een totaal ander beeld.

Ondanks hun ideale geografische ligging op het kruispunt van de belangrijkste Europese goederenstromen, bekleden de Belgische wegvervoerders op geen enkele bilaterale relatie een dominante positie. Verre van zelfs.

Onze vervoerders verzorgen slechts 13,9% van het vervoer van Duitsland naar België en 18% van het vervoer van België naar Duitsland, aanzienlijk minder dan hun Duitse collega’s. De Belgische transporteurs nemen 16,6% van het vervoer vanuit Nederland voor hun rekening ten opzichte van 73,8% voor de Nederlanders en 22,3% van het vervoer van België naar Nederland ten opzichte van 67% voor de Nederlanders.

Enkel in het bilateraal vervoer met Frankrijk weten onze Belgische vervoerders zich min of meer uit de slag te trekken met een marktaandeel van circa 40%.

Mission Impossible

Beroepsfederatie Febetra ziet in deze cijfers het zoveelste bewijs van het gebrek aan concurrentiekracht van onze Belgische vervoerders. Optornen tegen de buitenlandse concurrentie heeft voor onze transporteurs veel weg van een “Mission impossible” omwille van de hoge loonlasten.

'Zonder loonlastenverlagingen zullen onze transporteurs er nooit in slagen om hun uitstekende geografische ligging te verzilveren. Op dat vlak is het heel spijtig dat de federale regering in haar Zomerakkoord geen extra zuurstof voorzien heeft voor de transportsector,' beklemtoont Philippe Degraef, directeur van Febetra.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Velodi

  • Autovak

Bekijk de socials