Autobestuurders drinken beter geen alcohol

Mobiliteit

Uit de statistieken van de alcoholcontroles blijkt voldoende dat alcohol drinken niet samengaat met autobesturen. Daarom wil staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet, het toegelaten promille van alcohol in het blad verlagen van 0,5 naar 0,2. Febetra wil nog strengere maatregelen.

Naar aanleiding van het voorstel van Staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet, herhaalt FEBETRA haar vraag om de alcohollimiet voor vrachtwagenchauffeurs te verlagen naar 0 promille.

Het gebruik van alcohol en drugs op de werkvloer is een problematiek waarmee alle sectoren geconfronteerd worden.

In de sector van het goederenvervoer over de weg zijn de mogelijke materiële en lichamelijke gevolgen van alcohol/drugsgebruik niet alleen veel groter, maar ook veel zichtbaarder.

FEBETRA vindt dat rasechte professionals, zoals vrachtwagenchauffeurs, een voorbeeldfunctie inzake verkeersveiligheid hebben. Een vrachtwagenchauffeur die onder invloed zou rijden, is een gevaar op de weg. Bij 0,5 pro mille is immers het risico op een dodelijk ongeval 2,5 groter.

In de overtuiging dat alcohol/drugs en rijden niet samen gaan en dat alle maatregelen die een positief effect hebben op de verkeersveiligheid aangemoedigd moeten worden, pleit FEBETRA om het gebruik door beroepschauffeurs van alcoholische dranken en van alle producten die een gelijkaardig effect hebben, te verbieden tijdens de werkgerelateerde uren.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Velodi

  • Autovak

Bekijk de socials